Test: Nissan Note 1.5 dCi

Snimek 003Nissan Note je kouzelným autem! Nevěříte? Jak tedy vysvětlíte, že je při pohledu zvenku o mnoho menší, než zevnitř? Teď možná trochu přeháníme, ale vskutku je tento kříženec mezi MPV a hatchbackem nezařaditelný do žádné z kategorií, a dost možná v rámci velikosti nepřekonatelný prostorem.

Note je prostě poněkud zvláštní vůz. Moderní příď s velkými komplikovanými světlomety, ctící aktuální designový směr Nissanu, navazuje plynule na čelní okno. Odtud však vůz jakoby náhle začne přecházet do čistě hranatých tvarů, aby byl zakončen takřka rovnou zádí, kterou opticky rozbíjí jen složitě tvarovaná zadní světla a vyboulený nárazník. Možná se z popisu zdá, že Note příliš oku nelahodí, ale celou situaci značně zachraňuje bílé zbarvení, decentně ozdobené fialovými lištami. Zejména „lízátko“ předního nárazníku je potom vysloveně povedené a dodává jinak mile vypadajícímu předku trochu agresivity.Snimek 008

V úvodu jsem hovořil o malých rozměrech, kterými umí Note ošálit své okolí. Délka lehce přes 4 metry ukrývá v sobě dostatek místa pro pětičlennou posádku, ke které se relativně s klidem vejde i něco nákladu. Nákladový prostor je vyjádřen minimální číslovkou 291 litrů, která znamená měření po plato a posuvná zadní sedadla v úplně zadní poloze. Posuneme-li lavici zcela dopředu, je to již 381 litrů, a sklopíme-li opěradla zadních pasažérů, vytvoříme velmi pěkných 1465 litrů. Elegantním detailem je i posuvná podlážka zavazadelníku, která umí buď přesně lícovat s hranou nárazníku a vytvořit tak prostor ve dvojitém dnu, nebo ležet vespod a nechat posádku naplno využívat celého kufru.

Zmíněná posuvná zadní lavice má samozřejmě i jinou funkci, než jen zvětšování a zmenšování kufru. Nachází-li se sedadla ve zcela zadní poloze, je pro zadní pasažéry k dispozici v rámci kategorie až nevídaně mnoho místa. Prostor pro nohy naleznou v Note i nadprůměrně velké postavy a díky hranatému profilu zadní části, nebude problém ani s místem na hlavu. Trojice pasažéru již bude mít problém na šířku, ale i přesto lze prostornost zadních sedadel v Note označit za vynikající.

Přední část interiéru sází na jednoduchost a přirozenost. Těžko bychom hledali moderní zdobné prvky a módní výstřelky. Celá palubní deska je zpracovaná výhradně z tvrdých plastů, doplněná velmi jednoduchými výdechy klimatizace a jediná loketní opěrka je ta, trčící z pohodlného sedadla řidiče. Posez ve voze je dle aktuálních trendů o něco výš a manipulovatelnost ve městě je jedním z hlavních parametrů. Celkově je v interiéru hodně prosklených ploch, zaručujících dobrý výhled a to včetně výhledu vzad. Trochu zbytečná se mi jeví malinkatá okénka v A sloupcích, která jsou částečně utopená pod úroveň palubky a u kterých si dovedu jen stěží představit využití.

Snimek 046Komu by nestačil klasický výhled z oken, pro toho má Note přichystáno ještě několik berliček. Na sdruženém displeji rádia a navigace, která je sice velmi jednoduchá, zato však bez výhrad funkční, umí zobrazit pohled z kamer kolem celého vozu a vytvořit tak „ptačí pohled“. Za relativně málo peněz, které Note stojí, tím pádem dostanete funkci, která byla ještě nedávno výsadou prémiové třídy. Mimo panoramatického pohledu je samozřejmostí i zadní parkovací kamera či pohled, ukazující vzdálenost od obrubníku. Díky všem těmto vychytávkám se parkování s Note stává hračkou i pro začátečníky. Jízdu potom do určité míry usnadní Nissan Safety Shield monitorující mrtvé úhly, situaci za vozem a vyjíždění z jízdního pruhu.

Pod kapotou malého Nissanu se ukrývá na papíře nezajímavý, v reálu však překvapivě živý a hlavně až nechutně úsporný 1.5 dCi. Jediný vznětový motor nabídky disponuje nevalným výkonem 66 kW a točivým momentem 200 Nm. Naštěstí pro motor, překračuje provozní hmotnost Note jen velmi lehce 1200 kg a zejména po městě tak umí vůz jezdit překvapivě živě. Svůj podíl na tom má i manuální pětistupňová převodovka, jejíž řazení sice není etalonem přesnosti, ale je dobře odstupňovaná. Motor je vhodné držet nad 1500 otáčkami za minutu, odkud při sešlápnutí plynu s krátkou prodlevou zabírá turbo, a motor agilně vyráží až k hranici čtyř tisíc otáček. O pět set otáček dál se již nachází červené pole otáčkoměru a zde motor také končí. Trochu netradičně pod pákou ruční brzdy bychom nalezli tlačítko ECO. Při jeho stisknutí se podsvícení budíků doplní o ukazatel ekonomické jízdy, který se mně osobně docela líbil. Bohužel spolu s tímto designovým prvkem přijde i výrazně vlažnější reakce na plyn, díky které motor pocitově zleniví.Snimek 061

Krom toho na světě neexistuje eko režim, který by měl skutečný dopad na spotřebu. A v případě Note by to vlastně nikdo ani nečekal. Papírová spotřeba pro motor 1.5 dCi je v kombinovaném cyklu 3.5 litru na sto kilometrů. To je sice hodně nízká hodnota, nicméně ta reálná ji není příliš vzdálená. Testovací týden jsme zakončili spotřebou 4.5 litru, přičemž jsme vůz nikterak nešetřili, po dálnici jezdili předpisových 130, při kterých točí motor jen rozumných 2400 otáček, a zvesela jezdili ucpaným centrem hlavního města. I v městském provozu si Note vystačí s pěti litry na sto kilometrů a kdyby člověk jezdil opravdu hodně ekonomicky, vešel by se všude pod 4.5. Na papíře malinká nádrž o objemu pouhých 41 litrů vystačí na solidní dávku kilometrů, kterou lze na jeden zátah absolvovat.

Slušnému a na svůj původ velmi agilnímu motoru, sekunduje s rozvahou naladěný podvozek. Note je primárně o něco málo tužší, ovšem stále se s nástrahami českých silnic pere velmi statečně. Při děravé silnici je zde však jiný problém, než naladění, a to odhlučnění. Rázy ze silnice jsou do interiéru více slyšet než cítit, což trochu ubírá na dojmu jinak pohodlného auta. Aniž by to kdokoliv čekal, Note příliš nemusí hrátky na okreskách a pokusy o ostřejší jízdu. Na tyto vylomeniny reaguje podvozek až zbytečně plavnou houpavostí, kdy na limitu ztrácí jistotu. Nepříjemnou vlastností je také drobně vlající záď při prudším brždění. Tomuto používání není nakloněn ani stabilizační systém. Velmi ostře a místy až zbytečně reagující počítač rozbliká žluté autíčko na palubním štítu již při prvním nepatrném náznaku prohrábnutí kola či ztrátě adheze. Tak či tak se ovšem nepředpokládá, že by někdo Nota zejména v testované motorizaci používal k jiné než klidné jízdě, kterou má podvozek i pohonné ústrojí rádo.

Snimek 082Kouzelník s prostorem, doplněný o agilní motor jedoucí za hubičku, pořádnou dávku asistenčních systémů řidiče a příjemný podvozek. Nissan Note je velmi povedený vůz, jehož zařazení je sice poněkud oříšek, ale to nikoho z potencionálních zákazníků rozhodně nebude zajímat. O mnoho zajímavější je v případě Note například cena, která se vyšplhala jen do velmi rozumných výšin. Základ, tedy nejnižší výbavu Visia spolu s nepřeplňovaným benzínovým tříválcem o výkonu 59 kW, lze mít za ceníkových 229 900,-. Pro vznětový čtyřválec s plnou výbavou Tekna však musíme téměř na opačnou stranu ceníku, kde se vyjímá stále rozumná číslovka 407 900,-. V této ceně jsou přitom již zahrnuty všechny asistenční systémy, navigace, mlhovky, klimatizace a další prvky. Zbývá tak jen připočíst metalický lak za 13 tisíc a několik málo tisícovek za ozdobné lišty. Kdo by zatoužil po sportovnějším vzhledu, může také sáhnout po paketu Sport Pack. Ten přináší jiný volant, zatmavená boční okna, střešní spojler, jiná kola a další prvky. Takto vybavenému Note by potom jistě slušel i nejsilnější motor z nabídky v podobě kompresorem přeplňovaného tříválce 1.2 litru o výkonu 72 kW.

Celkové hodnocení:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Motor:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Převodovka:5.5 out of 8 stars (5,5 / 8)
Podvozek:5.5 out of 8 stars (5,5 / 8)
Praktičnost:7 out of 8 stars (7,0 / 8)

Plusy: Motor:
agilní a velmi úsporný motor Typ motoru: přeplňovaný vznětový
dobře naladěný podvozek Válce / ventily: 4 / 4
variabilita interiéru Zdvihový objem (ccm): 1461
cena Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
asistenční systémy do města Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1750
Mínusy: Provozní vlastnosti:
horší odhlučnění podvozku Maximální rychlost (km/h): 179
až příliš jednoduché zpracování interiéru Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.9
nepřesné řazení převodovky Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 4.0 / 4.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 295-381
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostní hmotnost (kg): 1216
Délka (mm): 4100

You may also like...