Test: Seat Ibiza Cupra
Pokud se poohlížíte po autě, které vám jakožto řidiči vykouzlí úsměv na tváři, nevyvrtá vám díru do peněženky a budete s ním moci dojet do práce stejně dobře, jako na nákup, dost možná jste narazili na kategorii malých hot-hatchů. Auta vycházející ze standardních modelů segmentu B, ovšem s patřičně přiostřeným charakterem.
Uplynuly více než dvě dekády od doby, co se na tomto trhu objevila i španělská Ibiza Cupra, kráčející bok po boku se sesterským Polem GTI. Její motory byly v minulých generacích různé, ale na začátku současné čtvrté generace, stála lehce kontroverzní jednotka 1.4 TSI, přeplňovaná kombinací turbodmychadla a mechanického kompresoru. Motor o výkonu 180 koní nebyl špatný, ale jeho spolehlivost nebyla právě ukázková a tak se stalo něco, co se v dnešní době jen tak nevidí. Ibiza Cupra dostala pro letošní modelový ročník nový motor, který je větší, než ten předchozí.
Zcela konkrétně se jedná o čtyřválec 1.8 TSI, přeplňovaný konvenčně jedním turbodmychadlem. Jeho 192 koní a 320 Nm zní zajímavě v každém autě, ale v tomto případě hraje do karet i fakt, že je Cupra s pohotovostní hmotností 1260 kilogramů opravdu muší váha. Výsledek? Jak již asi tušíte, Ibiza Cupra jede jako střelená. Motor se velmi kultivovaně sbírá již od nějakých 1500 otáček za minutu, a jakmile se o okamžik později pořádně probere k životu turbodmychadlo, vyletí malý třídveřový hatch vpřed s hodně čipernou razancí. Po většinu času si lze naprosto vystačit s otáčkami do čtyř tisíc za minutu, kde Cupra předvede to nejlepší, co v ní je. Od čtyř tisíc otáček výše se dostavuje už jen lineární, negradující zrychlení, které ale neuvadá až za hranici šesti tisíc.
Dynamika tedy malé Cupře rozhodně nechybí a leckdo ocení i jakousi nenápadnost, se kterou se prezentuje. Tohle auto nevypadá dramaticky a agresivně, tohle auto je totiž především velmi roztomilé. Přední světla jsou sice drsňácky řezaná a protkaná linkami LED denního svícení, ale celkový tvar je spíše hezký a milý, než sportovní. Asi nejvíce toho prozradí záď, která nese nápis CUPRA roztažený přes víko kufru a také neotřelou, centrální koncovku výfuku ve spodní části nárazníku.
Kdo by ale očekával, že se z oné koncovky bude linout nějak výrazný zvukový doprovod, ten je bohužel na omylu. Navenek není Cupra slyšet víc, než libovolný hatchback s turbomotorem a pořádnou zvukovou kulisu dostanete teprve tehdy, když sedíte uvnitř. Cupra je totiž, stejně jako třeba Octavia RS, vybavena generátorem zvuku pod čelním oknem, který v interiéru imituje dunící sání. V normálním režimu bez stisknutého tlačítka Sport to dělá jenom trochu, ale jakmile dojde na sportovní mód, rozezní se o hodně ostřeji. Pořád se ale ještě jedná o zvuk, který by člověk výkonnému čtyřválci snad i uvěřil. Třeba taková zmíněná Octavia RS zní ve sportovním režimu spíš jako americký osmiválcový pick-up.
Interiér sám o sobě nijak sportovní auru nemá. Vnitřek převzatý ze standardní Ibizy doplňuje několik znaků Cupra rozložených na řadicí páce, volantu nebo budících, a samozřejmě pěkná polokožená sedadla s výrazným, ale nijak obtěžujícím bočním vedením. Pozice za volantem je spíše vyšší, ačkoliv pocit, že bych v Ibize seděl jako na záchodě, jsem rozhodně neměl. Pěkným detailem před řidičem jsou budíky se skloněnými číslicemi, přičemž rychloměr je cejchován do vyzývavých 280 km/h. V oblasti ergonomie mě naštval jen můj úhlavní nepřítel v podobě digitálního palivoměru, z jehož osmi segmentů nelze pořádně vyčíst, kolik v nádrži ještě zbývá. Spotřeba mimochodem není nijak špatná. Po městě se průměr pohybuje lehce přes devět litrů na sto, mimo město lze spotřebu stlačit hodně nízko, třeba k sedmilitrové hranici. Žravost tedy problémem není, ale drobný boj budete svádět s malou nádrží, jejíž objem činí skromných 45 litrů životadárného benzínu. U benzínky tedy neutratíte moc peněz, ale o to častěji se zde budete vyskytovat.
Pohled na třídveřovou karoserii může odrazovat od použití míst pro zadní pasažéry a skutečně nasoukat se na zadní místa vyžaduje trochu akrobacie, ale ve výsledku se tady nesedí tak zle. Pro čtyři dospěláky to sice úplně není, ale junioři se svezou bez jakéhokoliv problému. Kufr má objem 292 litrů, což není špatné.
Dost ale prohlížení a poslouchání, je čas se pořádně projet. První kilometry absolvuji městem a tady se Cupra rozhodně nemá zač stydět. Podvozek je celkově tužší, což se od hot-hatche automaticky očekává, ale skoro si říkám, že zde zůstal lehce nevyužit potenciál adaptivního podvozku. V normálním režimu by mohla být Cupra ještě o kus měkčí a poddajnější, což by bylo na městské popojíždění o hodně příjemnější. Takhle se projevují nedostatky v odhlučnění a díry a výmoly jsou do kabiny přenášeny v podobě akustických rázů.
Konečně vyjíždím mimo město a tisknu tlačítko Sport, které podvozek ještě o kousek přitvrdí. Zároveň ztuhne řízení a přiostří se reakce na plyn, takže Cupra jede pocitově ještě o něco lépe, než dosud. Malý hot-hatch prolétává zatáčky s agilitou, hravostí a skvěle potlačuje nedotáčivost, na čemž má obrovskou zásluhu i systém XDS na přední nápravě. Ten v rychle projížděných zatáčkách přibrzďuje vnitřní přední kolo a simuluje tím funkci samosvorného diferenciálu. Ibiza vytočí v relativně vysokých rychlostech i hodně utažené zatáčky, a pokud jí nevyvedete nějakou opravdovou čuňárnu, není třeba se nedotáčivosti obávat. Drobně nepříjemné ale mohou být náklony karoserie. Zejména dojde-li na rychlou sérii střídavých zatáček, umí se Cupra nehezky rozkývat.
Jak již bylo zmíněno, motor je opravdu velmi pružný, takže pokud nechcete řadit, můžete celé úseky svých oblíbených okresek projíždět na jednu rychlost, aniž byste se tím výrazněji zpomalili. Motor si poradí s čímkoliv mezi třemi a šesti tisíci otáčkami. Když už na řazení dojde, přijde ke slovu krátká řadicí páka se zakulacenou hlavou. Řazení je vcelku přesné, ale postrádal jsem kratší dráhy mezi jednotlivými rychlostmi a také mechaničtější chod. Takhle mi přišlo, že páka zapadá do jednotlivých rychlostí až příliš měkce. To samé platí i o řízení, které je přesné a má krátký převod, ale jeho odpor je i ve sportovním režimu lehký a mdlý, nemluvě o odezvě, která je spíše sporadická.
Ve výsledku se ale Cupra neřadí mezi extrémně ostré hatchbacky, které se na prkenném podvozku nechají vodit zatáčkami v úchylných rychlostech. Ibiza má přece jenom jaksi lidštější tvář. Je poslušná, odpustí i nějakou tu řidičskou chybku a dobře se s ní pobavíte i za předpokladu, že vaše zkušenosti nezahrnují zrovna stovky kilometrů strávené po okruzích. Z tohoto pohledu se Ibiza hodí třeba pro takové případy, kdy by táta rád rychlé auto v rodině, ale ocenil by, aby byl tento vůz přívětivý i k jeho synátorovi s čerstvým řidičákem. Ibiza Cupra je prostě rychlé auto, rozdávající svou rychlost poměrně snadno. Zkušené harcovníky, hledající staromilskou zábavu za volantem a drsný charakter, asi příliš neosloví. Běžnější publikum si ale přijde na své a dostane univerzální hot-hatch, který nadělá hromadu radosti.
Cena vrcholné Ibizy Cupra je v českém ceníku stanovena na částku 440 900 korun, za kterou dostanete více než solidní výbavu. Jmenovitě je v základní ceně obsažena například automatická klimatizace, bi-xenonové světlomety s LED denním svícením, systém vektorování točivého momentu XDS nebo zmíněný adaptivní podvozek se dvěma jízdními režimy. Cena testovaného vozu se potom dále navýšila o dotykové rádio, příplatkové potahy, zimní paket a další prvky. Výsledná částka se vyšplhala lehce přes 530 tisíc korun včetně DPH.
Plusy: | Motor: | |
výkonný a pružný motor | Typ motoru: | přeplňovaný, zážehový |
nenápadný vnější vzhled | Válce / ventily: | 4 / 4 |
vektorování točivého momentu XDS | Zdvihový objem (ccm): | 1798 |
přívětivost k méně zkušeným řidičům | Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 141 / 4300 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 320 / 1450 | |
Mínusy: | ||
nevypínatelný zvukový modul | Provozní vlastnosti: | |
stále tuhé zavěšení v normálním režimu | Maximální rychlost (km/h): | 235 |
malá nádrž | Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.5 / 7.5 / 8.5 | |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Zavazadlový prostor (l): | 292 | |
Objem nádrže (l): | 45 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1260 | |
Délka (mm): | 4043 |