První dojmy: Nový Ford Focus a Mondeo

IMG_4672Stěžejní modely značky s modrým oválem bojují o pozice v žebříčcích prodejnosti jen jeden segment od sebe. Zatímco je menší Focus zaměřen proti Škodě Octavii, Peugeotu 308, Hyundai i30 a dalším „obyvatelům“ segmentu C, Mondeo bojuje proti Passatu, Peugeotu 508 a dalším v segmentu D. Oba vozy nyní téměř současně dospěly do nové generace a my jsme měli možnost vyzkoušet, jak se omlazení obou modelů podařilo.

Společným jmenovatelem obou vozů je poměrně výrazně změněný vzhled, týkající se především předních částí. Přechod designéra britské automobilky Aston Martin k Fordu se nezapře a oba vozy tak dostaly po páru štíhlých předních světel, doprovázených rozměrnou mříží chladiče. Mondeo se chlubí nejtenčími plně LED světlomety, které jsou v současnosti osazovány. Zajímavostí také je, že pro oba vozy jsou k dispozici hned tři karoserie. U Focusu i Mondea je možné volit ze čtyřdveřové verze, pětidveřové verze a kombi.

IMG_4665Velkým tématem vozů střední a nižší střední třídy jsou samozřejmě i asistenční systémy, kterými lze auto vybavit. Ford tedy pro generační obměnu zvolil opravdu slušný zástup prvků, které zvyšují bezpečnost a svým způsobem i usnadňují řidiči práci. U obou vozů bychom našli asistenta pro podélné i příčné parkování, sledování blížících se vozidel při vyparkovávání a další. U Mondea je potom novinkou protikolizní systém, kombinující radar a kameru v čelním okně. Kromě aut v provozu, na která umí upozornit a případně v městských rychlostech před nimi i zabrzdit, umí ještě rozpoznávat chodce a zabránit tak jejich sražení. Zajímavostí je i zcela nový bezpečnostní prvek v podobě nafukovacích pásů na zadních sedadlech. V případě nehody se složený bezpečnostní pás naplní vzduchem a rozprostře sílu působící na trup pasažéra až na pětinásobnou plochu.

Autodesk VRED Professional 2014 SR1Jako první usedám do Focusu vybaveného nejsilnějším motorem v podobě přeplňovaného benzínového čtyřválce 1.5 EcoBoost. Ten slibuje v kombinaci se šestistupňovým manuálem a provozní hmotností 1325 kilogramů velmi svižné svezení, které se k obecné radosti také dostavuje. Zatímco ve spodní polovině otáčkoměru motor plynule a pružně zabírá, v té druhé se probere k velmi solidnímu zrychlení a neúnavně táhne až k šesti tisícům, doprovázen navíc ještě poměrně příjemnou zvukovou kulisou. Když už jsme u těch kulis, ta ve které běhá řadicí páka téměř nemá konkurenci. Jak již bylo řečeno v dřívějším testu staršího modelu s dieselem 1.6 TDCi, stačí páku řazení jen lehce pobídnout a ta skoro sama naprosto přesně skáče tam, kam je potřeba. Podvozek příjemně žehlí nerovnosti a nutno zmínit velmi dobré odhlučnění od kabiny.

Nový Ford Mondeo (15)Z Focusu téměř ihned přesedám do o třídu většího Mondea. Pod vínovou kapotou se nachází dvoulitr o výkonu 240 koní, spárovaný se šestistupňovým automatem. Oproti Focusu je jasně citelné luxusnější zaměření celého vozu. Velmi kladně hodnotím přístrojovku před řidičem, která je kromě pevných částí otáčkoměru a rychloměru kompletně digitální. Možná trochu rozporuplným dojmem působí středová konzola. Zatímco na jejím vrcholu svítí pěkný osmipalcový displej systému SYNC s vysokým rozlišením, pod ním se rozprostírá zbytečně mnoho fádně šedé plochy. Samotná jízda v novém Mondeu má dost americký charakter. Vůz v poklidu plyne po seberozbitější silnici a kromě samotného odpružení odtahuje posádku od děje pod vozem opět i míra odhlučnění. Motor má výkonu více než dostatek pro svižnou jízdu a velmi pěkně kooperuje se zmíněným automatem. V případě potřeby je zde možnost vzít věci do vlastních rukou skrze pádla pod volantem.

IMG_4677Co se cen týče, základní Focus dostanete za 336 990 korun. V případě že si budete chtít dopřát testovaný 1.5 EcoBoost, připravte si 426 990 na výbavu Trend Sport, případně 451 990 na nejvyšší výbavu Titanium. Mondeo začíná na částce 611 990 korun. To se může zdát jako hodně, ale za tyto peníze dostanete rovnou slušnou výbavu Trend a hlavně motor 1.5 EcoBoost, tentokrát dokonce o výkonu 160 koní. Testovaná vyšší výbava Titanium s nejsilnějším dvoulitrem vyjde na 834 990 korun.

You may also like...