První dojmy: Fiat 500X
Fiat před časem obnovil jeden ze svých nejlegendárnějších modelů. To je dobře, stejně jako fakt, že se z pětistovky stala ve stáji Fiatu lifestylová ikona. Malé městské auto s kouzelným kukučem dostalo celou řadu možností k individualizaci a vše bylo dlouho v pořádku. Jenže pak si Fiat uvědomil, že pětistovku lze dojit.
Začalo to tím, že v roce 2012 přišlo na trh 500L a následně i varianty 500L Living a Trekking. Tyto modely, přesto že na jejich chování a jízdním projevu nebylo nic špatně, tak trochu pokazily původní pětistovce pověst a z původně malého městského auta se stala drobně ohyzdná rodinná MPV. Nedávno však do rodiny pětikil přibyl další přírůstek. Jmenuje se 500X a jak už název velmi matně napovídá, jedná se o městský crossover, spadající do stejné kategorie jako například Nissan Qashqai, Škoda Yeti nebo třeba Jeep Renegade. A právě to poslední jméno je dost důležité protože, ač se to na první pohled nezdá, jedná se o takřka totožné auto.
Fiat zde naplno využívá spojení turínské automobilky s Chryslerem v jeden koncern a Renegade spolu s nově představenou 500X tak stojí na stejné platformě, označené jako Small US Wide 4×4. Zároveň je 500X také první pětistovkou, která nabízí variantu s pohonem všech kol.
Po modelu 500L, který, jak jsem již řekl, lze velmi mírně nazvat jako nepěkný, funguje 500X jako polití živou vodou. Časy malé pětistovky jsou sice již dávno pryč, ale i tak má 500X vedle poměrně robustního vzezření i milou přední masku, která na rozdíl od „elka“ nepůsobí nafoukle. Sourozeneckou náležitost k hranatému Renegadu nedává novinka od Fiatu najevo. Karoserie je pěkně zakulacená a podle přání může být vybavena plastovými ochrannými prvky na předním a zadním nárazníku.
Na krátkou testovací jízdu s kolegou vytahujeme červený kousek se slušivým bílým pruhem. Plaketa Opening Edition na B sloupku značí nejvyšší výbavu a volič převodovky v interiéru zase přítomnost devítistupňového automatu. Motor je dvoulitrový diesel MultiJet a svou sílu předává v případě potřeby všem čtyřem kolům naráz. Uvnitř vozu čeká příjemně zpracovaný interiér z větší části obalený v kůži. Plasty jsou vesměs kvalitní, sedačky příjemně tuhé a jediné co mi na posezu za volantem trochu vadilo, je nepříliš šťastně tvarovaná a tvrdá opěrka hlavy.
Motor má dostatek výkonu, a ač jsem si z Jeepu Cherokee se stejným řetězcem pohonného ústrojí odnesl smíšené pocity z převodovky, v případě 500X se nic takového nekoná. Převodovka je výrazně ukázněnější, řadí logicky a takřka bez povšimnutí. Podvozek je stejný jako u bratříčka Renegada. I 500X má tedy poměrně tvrdý charakter a ač se může na rozbitých městských silnicích zdát místy až zbytečně uskákaná, karoserie se nenaklání, poslušně drží stopu a celkově se vůz příjemně vede. Pro případ potřeby je k dispozici i volič jízdních režimů, kterým lze nastavit módy Sport a Traction.
První dojem z 500X je tedy vesměs dobrý. Jedná se sice stále o derivát, jenž je myšlence původní pětistovky na hony vzdálen, ale na rozdíl od verze 500L alespoň velmi dobře vypadá. Podvozek z dříve testovaného Renegade rozhodně neurazí, ačkoliv po městě se může zdát tu a tam až zbytečně tvrdý. Svůj Fiat 500X můžete mít již za 347 900 korun a to v nejnižší výbavě Pop a s motorem 1.6 E-torq. Já jsem však měl tu čest s přesně opačným koncem nabídky, který činí nejvyšší výbava Opening Edition a dvoulitrový diesel o výkonu 140 koní s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol. Tato položka již vyjde na výrazně vyšších 718 900 korun.