První dojmy: Honda Jazz 1.5 i-VTEC a Civic 1.6 i-DTEC
Japonská Honda vchází do letošního trhu s dvojicí novinek. Jednak je zde k mání malý Jazz po faceliftu, vybavený silnějším motorem 1.5 i-VTEC, jednak i Civic, který sice žádných změn nedoznal, ale v jeho nabídce přibyl zbrusu nový turbodieselový agregát 1.6 i-DTEC. Oba nové vozy jsem měl možnost vyzkoušet.
Jazz 1.5 i-VTEC
Až dosud byl Jazz k mání jen a pouze s menším benzínovým čtyřválcem 1.3 i-VTEC. Ten sice disponoval výkonem 102 koní, ale velmi nízké hodnoty točivého momentu v nižších otáčkách ho předurčovaly pouze do městského provozu a ani zde dynamikou právě nezářil.
Kdo chce tedy od svého malého auta trochu svižné poježdění, ten může nyní sáhnout po větší patnáctistovce 1.5 i-VTEC, která přibyla coby druhý motor do nabídky. S ním už se Jazz pochlubí 130 koňmi výkonu a navíc 155 Nm točivého momentu. Přední kola jsou poháněna skrze šestistupňovou manuální převodovku, nebo skrze bezestupňový automat CVT.
Na prvních pár desítek kilometrů jsem usedl za volant výkonnějšího Jazzu s manuální převodovkou a nestíhal jsem se divit, o kolik Jazz přiostřil. I ve středním spektru otáček motor vcelku důstojně táhne, a jelikož je plněn atmosféricky, tedy bez pomoci turbodmychadla, je přímo lačný po otáčkách. To nejlepší ze sebe malý agregát vydá až za hranicí 5000 otáček za minutu, kdy jeho rozlet navíc doprovází sympatický zvuk.
Z výše popsaného by se mohlo zdát, že se Jazz proměnil v téměř sportovně naladěný vůz. To samozřejmě není tak úplně pravda, neboť třeba měkčí podvozek není takovým kratochvílím právě nakloněn, ale faktem zůstává, že Jazz nabízí něco, co se dnes už tak úplně nevidí. Točivě naladěný motor má zkrátka charakter, a i když jeho nátura v době dnešních turbomotorů nesedne úplně každému, mnoho lidí si malou Hondu zamiluje.
Cena faceliftovaného Jazzu s motorem 1.5 i-VTEC a výbavou Dynamic začíná na částce 459 900 korun.
Civic 1.6 i-DTEC
Oproti silnějšímu motoru v Jazzu, je nový dieselový čtyřválec v Civicu naprostým opakem. Na říznost a hlad po otáčkách se tu vůbec nehraje, naopak důležitý je lineární zátah a také co možná nejnižší spotřeba. Agregát 1.6 i-DTEC je první dieselovou motorizací pro desátou generaci Civicu a při pěkném výkonu 120 koní slibuje se čtyřdveřovou karoserií spotřebu dokonce jen 3.4 litru na sto kilometrů.
V rámci prvního svezení se spotřeba opravdu nevyšplhala přes čtyři litry na sto a to jsem se ani nesnažil jet nijak dramaticky úsporně. Naopak přijde-li potřeba, umí Civic s novým dieselem i razantně zabrat. Celých 300 Nm točivého momentu přichází ještě před dosažením 2000 otáček za minutu a sotva se po delší prodlevě nadechne turbodmychadlo, vyráží Civic pružně a nenuceně. Lineární zátah trvá do zhruba 4000 otáček, poté motoru – stejně jako téměř všem dalším turbodieselům – dochází dech.
Nový naftový motor, doplňující v nabídce Civicu stávající benzínové turbomotory, lze objednávat se šestistupňovým manuálem, disponujícím standardně výborným řazením. Postupem času přibyde ještě devítistupňový automat. Naftový Civic startuje na trhu v dubnu a cena bude teprve odtajněna.