První dojmy: Nový Subaru Outback
Rok 2015 je pro Outback rokem kulatých a půlkulatých čísel. Za dvacet let jeho existence, které letos slaví, přichází na trh již pátá generace a přináší řadu novinek. Kromě lepšího zpracování, alespoň dle mého výrazně hezčího zevnějšku a inovovaných EURO 6 motorů, nese si s sebou i moderní asistenční prvek EyeSight.
Nového Outbacka můžete mít s jedním ze dvou motorů, které pod kapotou jak jinak než leží. Jedná se samozřejmě o ploché čtyřválce, jeden s objemem 2.5 litru spalující benzín, druhý dvoulitrový, jezdící na naftu. Zatímco k tomu naftovému můžete dostat jak manuál, tak bezestupňový Lineartronic, benzínová varianta si musí vystačit pouze s Lineartronicem. Za hodně velkou rukavici vhozenou proti konkurenci, považuji přítomnost EyeSight u úplně každého vozu s automatickou bezestupňovou převodovkou, nezávisle na výbavě.
Právě tu benzínovou variantu volím pro svou první jízdu po přilehlém okolí a za chvíli již třímám v ruceno nový, a o hodně lépe vypadající klíč, potažmo pro upřesnění, spíše bezkontaktní klíčenku. První nasednutí do vozu doprovází opravdu velké překvapení. „Pryč se starými krámy“ zařval vrchní inženýr v Japonsku, vzal středovou konzoli a budíky a vyslal je obloukem z okna Fuji Heavy. Ač palubní deska zůstala tvarově i architekturou víceméně stejná, přístrojový štít dostal nový barevný displej, který zobrazuje zejména informace ze systému EyeSight a také nové rozložení budíků. Středové konzoli potom vévodí rychlý, zcela nový a moderní infotainment s navigací, za který se nemusí Subaru před konkurencí stydět.
Přede mnou tiše naskakuje benzínová atmosférická jednotka a já vyjíždím na doporučenou trasu. Subaru se nebojí dát svá auta k pořádnému testování a kromě kusu dálnice a okresky, se tak dostávám na zcela domlácenou silnici, kterou už místy pozřel čas a proměnil jí ve štěrkem zasypanou polňačku. Tady se testují kvality podvozku až na maximum, a já musím ten v Outbacku hodnotit zcela kladně. Dobře žehlící, perfektně odhlučněný, ale přesto pořád relativně tuhý a jistý podvozek jen tak něco nerozhází. Náklony karoserie jsou ve zcela rozumných mezích a nadstandardní světlá výška rovných 200 mm zaručí, že se Outback popere i s lehkým terénem bez ztráty kytičky, nebo třeba nárazníků. Milé překvapení je i řízení, je poměrně strmé a zdaleka ne bez odezvy, navíc disponuje posilovačem, který by šel označit jako „tak akorát“.
Převodovka Lineartronic se díky hydrodynamickému měniči rozjíždí sametově hladce a především se chová nadmíru logicky. Subaru už i u benzínových motorů zanevřelo na stabilně vytočený agregát při plném plynu a Linertronic tak při prudším sešlápnutí prostě „řadí“ svoje imaginární rychlosti stejně, jako kdybyste vzali vše do svých rukou a řadili pádly pod volantem.
Mimo klasické jízdy a jízdy v těžkém terénu s Foresterem, který je mimochodem nově taktéž vybaven řetězcem dieselový motor + Lineartronic, dostávám možnost vyzkoušet zmíněný EyeSight. Rozjet se proti polystyrenovému vyobrazení jiného Outbacku a sundat nohy z pedálů mi bylo sice krajně proti srsti, nicméně dvojice kamer umístěná kolem vnitřního zpětného zrcátka, odvedla svou práci na jedničku. V první chvíli vůz akusticky (a s rozumnou hlasitostí) upozorní na blížící se překážku, potom začne sám brzdit. Zprvu tak, aby zbyl prostor i pro řidiče, na poslední chvíli potom naplno, aby kus před překážkou zastavil. Takovéto dobrždění zvládá až do rozdílu rychlostí 50 km/, tedy z legální městské rychlosti dokáže před pevnou překážkou zastavit. Kromě tohoto, umí EyeSight ještě sledovat jízdu v pruzích, adaptivně tempomatit, upozornit na rozjezd vozidla před vámi a také nedovolí rozjet se, když před sebou máte auto nebo překážku.
Celkově mohu bez škraloupu na svědomí říci, že mezigenerační změny Outbacku byly v každém případě k lepšímu. Nový vůz je hezčí, lépe zpracovaný, lépe vybavený a výrazně lepší i po té jízdní stránce. Cena za nejlevnější model ve výbavě Active s benzínovým motorem, automatickou převodovkou a tedy i systémem EyeSight, činí stále rozumných 939 tisíc korun.