První dojmy: Peugeot RCZ R na okruhu

_E1_8748Peugeot RCZ R si s sebou na svět přinesl dost zásadní označení nejvýkonnějšího Peugeotu všech dob. A skutečně, jeho 270 koní, pocházejících z malinkého čtyřválce 1.6 THP, umí rozhýbat elegantní kupé o hmotnosti 1355 kg z nuly na sto za 5.9. My už jsme se s RCZ R svezli. A nebylo to jen tak ledajaké svezení. Peugeota jsme řádně otestovali během několika kol na okruhu v Mostě, kde jsme se mohli podívat na jeho sportovní vlastnosti opravdu detailně.

Oproti standardní verzi RCZ se ta s přídomkem R liší navenek jen v detailech. Vůz dostal pár malých R znaků do masky chladiče a na víko zavazadelníku o objemu 384 litrů. Mnohem důležitější a funkčnější jsou však standardně dodávaná devatenáctipalcová litá kola s pneumatikami 235/40 a pod nimi obří kotouče, do kterých se zakusují do ruda zbarvené třmeny. Zejména jsem ocenil fakt, že se Peugeot vyhnul agresivním designovým blbostem a nenarušil tak krásnou plynulou siluetu vozu, dobarvenou karbonovou, nadvakrát klenutou střechou.Snimek 014

Po krátké rozcvičce na okruhu, kdy jsem se svezl v menším sportovně laděném 208 GTI, přesedám do RCZ R. První pohled na ergonomická sportovní sedadla napovídá, že Peugeot bere tento model zatraceně vážně. Sedačka jako by se kolem vás uzamkla a napevno spojila řidiče s autem. Rychle nastavuji vše potřebné a mám chvilku rozhlédnout se kolem sebe. Zde zůstala většina věcí při starém. Interiér je zahalen do černé kůže s červeným prošíváním, které vypadá velmi dobře. Před volantem s ergonomicky tvarovaným věncem, avšak přece jenom obyčejným středem, skrývají se dva budíky s doplňujícím displejem, taktéž známé z civilních modelů.

Konečně hlavicí přesné a krátce řadící kulisy řadím za jedna a vydávám se boxovou uličkou. Světla svítí zeleně a tak posílám pedál plynu k zemi. Jen na chvilku dávám za tři, abych následně hned podřadil do prvního esíčka za cílovou rovinkou. Vůz jde perfektně za volantem a i při prudkém přehození z pravé zatáčky do levé, dovolí podvozek karosérii jen pramalý náklon. Následuje výjezd, na kterém se zařazenou dvojkou Peugeot vystřelí s nevídanou hbitostí. Mechanický samosvor, který je srdcem přední nápravy, nedovoluje prokluzovat jen jednomu kolu a tak na malou chvilku ztrácí pod návalem 330 Nm točivého momentu trakci obě. Motor se s lehkostí vytáčí k šesti tisícům bez nejmenšího náznaku turbocharakteru, který by dovolil výkonové díry. Teprve když otáčkoměr ukazuje hodnoty přes šest tisíc, přestává motor dále zvyšovat výkon a nechá tak čas na přeřazení předtím, než poprvé zasáhne omezovač.

_E1_8379Na konci rovinky nabírám rychlost kolem 200 km/h, doprovázených stále krásným a přitom decentním zvukem roztočeného agregátu. Poté silně na perfektně dávkovatelné brzdy a jen s lehkým náznakem vlnění zádi podřazuji o dvě rychlosti, než vyšlu RCZ R na apex levotočivé zatáčky. Nedotáčivost je vlivem lehkého malého motoru jen mizivá, a jakmile přijde, Peugeot vždy znovu najde s ubráním plynu stopu. Vše se přitom děje nezáludně a vůz díky perfektně naladěnému podvozku zůstává naprosto čitelným.

Peugeotu se s RCZ R povedl opravdu neuvěřitelný kousek. Největší strach v podobě toho, že se zvýší výkon a vše zůstane původní, tedy pro 270 koní poddimenzované, se nevyplnil. Francouzští inženýři vůz vyladili do posledního detailu a výsledkem je skutečně sportovní kupé, které se neztratí ani na okruhu a jehož velmi malý motor má až obdivuhodnou porci charakteru. Tohle se prostě doopravdy povedlo!

You may also like...