První dojmy: Subaru Levorg
Jak zastoupení Subaru správně podotknulo, Levorg je model, který je Evropou svým způsobem vybrečený. Kompaktní kombík byl totiž od prvopočátku plánován jen a pouze pro domovské Japonsko, kde se vyjímá zejména jeho verze s dvoulitrovým přeplňovaným motorem pod kapotou. Té je potom trefně přezdíváno „STI v kombíku“.
Jak už to ovšem u Subaru bývá, tu nejlepší variantu si nechali Japonci pro sebe. K nám se tak dostává Levorg vypadající sice přesně stejně, ovšem s poněkud jiným pohonným ústrojím. Pod kapotou je tak stále přeplňovaný plochý čtyřválec dopovaný turbem, ale o nižším objemu, čítajícím rovných 1600 ccm. Ten je napojen na bezestupňovou převodovku Lineartronic a posílá svou sílu dále všem čtyřem kolům (jak jinak). A jeho výkon? Hodnot ostrého WRX STI samozřejmě nedosahuje, nicméně nabízí solidních 170 koní, což v kombinaci s točivým momentem 250 Nm rozhodně není málo.
Pro neznalého jedince může být první shledání s Levorgem trochu šok. Pohlédnete-li na vůz přímo zepředu, uvidíte totiž na první pohled 300 koňové rallye monstrum WRX STI. Jakmile se však přesunete do úhlu, zjistíte náhle, že zadní části přibyl prakticky vyhlížející batoh a začnete pozorovat i další, větší či menší změny v designu. Mříž chladiče není dramaticky vyhlížející černá plástev, ale klasická lamelová mřížka s hodnotně vypadajícím chromovým rámečkem. I nárazník se lehce umírnil a okolí mlhovek taktéž lemuje jemný dotek chromu.
Usedám do interiéru a rozhlížím se okolo sebe. Ani tady se geny dárcovského WRX/WRX STI nedají přehlédnout. Základní uspořádání je stejné, nicméně opět platí, že přibylo komfortních detailů. Klasická kaplička uprostřed palubní desky je obšitá kůží, to samé platí i pro okolí voliče automatické převodovky. Veškeré kožné prvky jsou potom černé s modrým prošíváním, což vypadá vážně moc hezky.
Staromilce možná nepotěší knoflík elektrické ruční brzdy, který oproti WRX STI nahradil výraznou páku klasického „rukávu“, přímo vybízející k trhnutí a následnému driftování. Tyto radovánky ovšem k nátuře Levorgu tak úplně nepatří. Už od nastartování a vyjetí na silnici, ukazuje Levorg svou klidnou, přesto však zcela sebejistou tvář. A první přejeté nerovnosti naznačují, že naprostou doménou a zásadním plusem vozu, bude jeho podvozek. Právě dvojicí slov klidné a sebejisté by šlo specifikovat nastavení zavěšení, které se samozřejmostí odfiltruje nerovnosti, přesto ale nevytrhává řidiče z dění. Stále jsem tak informován o tom, po jaké silnici jedu, na druhou stranu ušetřen jakéhokoliv natřásání a bouchání.
Přede mnou se rozprostírají severočeské okresní silnice, od rána moknoucí vytrvalým deštěm. Zvyšuji tedy pomalu tempo a musím ocenit, s jakou lehkostí spolupracuje motor s převodovkou. Zatímco v režimu Inteligent udržuje převodovka motor v nízkých otáčkách a já si jen tak v poklidu pluji, režim Sport znamená otáčky vyšší a na sebemenší sešlápnutí plynu je reagováno změnou převodového poměru. Z poklidného hltače kilometrů se tak stává příjemně rychlý kombík, u kterého si můžete dovolit i dost sportovního blbnutí. Díky perfektnímu podvozku Levorg do zatáček nezklekává a je perfektně čitelný. Permanentní pohon všech kol zase zaručuje, že se nemusíte bát záludností, neboť po lehké nedotáčivosti, která přichází s limitem přilnavosti, je posláno více točivého momentu na zadní nápravu a vůz je opět navrácen do stopy.
Prvotní shledání s Levorgem tedy odhalilo, že Subaru stále umí taková auta, jakým je třeba 4. generace Legacy. Nový přírůstek má velmi schopný motor s vynikající převodovkou a hlavně podvozek, který je vycizelován k naprosto perfektnímu poměru mezi tuhostí a jízdními vlastnostmi. I nejnovější Subaru je tedy stále Subaru a to se vším, co k němu patří. Pořád se totiž jedná o vůz, který svým projevem nadchne i opravdové řidiče, shánějící kombinaci praktického a zábavného auta.
A jak je na tom nový Levorg cenově? Ceník začíná částkou 759 tisíc korun za nejnižší výbavu Trend, dále pokračuje výbavou Comfort za 809 tisíc a končí výbavou Sport za 889 tisíc.