První dojmy: Volkswagen Passat osmé generace

Snimek 102Jeden z nejoblíbenějších manažerských vozů v Evropě? Bezpochyby věčný Volkswagen Passat. Vůz, který je tu s námi bez přerušení od roku 1973, nyní po více než čtyřiceti letech dospěl do osmé generace. Otázka zní: přinesla nová éra revoluci, nebo pouze evoluci?

Kdo čekal, že odpovědí bude revoluce a že se Passat drasticky změnil ve všech oblastech, ten bude poněkud zklamán. Novinka z dílen německého Volkswagenu se nesnaží obrátit mezigeneračně naruby a zkoušet novoty s nejistým výsledkem. Místo toho jsou všechny stávající prvky pomalu ale jistě dotahovány takřka k dokonalosti a celkově se Passat vydává směrem „když to funguje, není co řešit“.

Oblastí kde se Passat změnil o kousek více, je jednoznačně design. I když silueta zůstala zachována, veze si osmá generace o celých 79 mm delší rozvor, při zachování celkové délky sedmé generace. Výsledkem jsou kratší převisy, kola posunutá dále do rohů a samozřejmě i více místa v interiéru, především potom na zadních sedadlech. I přesto, že je nová generace o nějaký ten milimetr nižší, dostal vůz výraznou linii, táhnoucí se přes celý bok a opticky snižující siluetu. No a konečně je tu přední maska, která je novou výraznou tváří. I přesto, že se Passat, ostatně jako kdykoliv předtím, snaží hlavně o nadčasový design bez módních výstřelků, nemusí nové světlomety navazující na rozměrnou mříž chladiče lahodit úplně všem. Problémem by se mohla stát široká chromovaná lišta, probíhající nad celou maskou, působící na jinak umírněné přední části lehce přehnaně.

Snimek 113Zajímavostí je přechod na výhradně LED osvětlení celého vozu. S výjimkou těch úplně základních světlometů, které nadále zůstávají halogenové, jsou k dispozici dva druhy plně LED předních světel. Stejná situace panuje vzadu, kde můžeme nalézt buďto klasická LED koncová světla nebo světla se stejnou technologií a 3D grafikou, měnící se v závislosti na tom, co zrovna svítí.

Volkswagen se již delší dobu snaží vydržovat vedoucí postavení v oblasti jízdních asistencí a nový Passat je přímo výkladní skříní. K dispozici je nepřeberné množství různých asistenčních systémů. Kromě klasiky jako je adaptivní tempomat, aktivní udržování v jízdních pruzích, možnost zobrazit okolí vozu z ptačí perspektivy a další prvky, umí Passat sám bezpečně zastavit v případě mikrospánku nebo kolapsu řidiče a dokonce couvat s návěsem. Konkrétně couvání s návěsem je opravdu perlička. Joystickem ovládání zpětných zrcátek korigujete polohu návěsu nebo vozíku za vámi a i bez doktorátu z kamioňáctví tak lze zacouvat do libovolných míst. Vy couváte a auto řídí a šteluje návěs tak, jak si to přejete.

Snimek 086Zanechme se však teorie a pojďme se podívat do praxe. Jako první usedáme do dlouhé verze Variant s vyšší výbavou Highline, jejíž pohonné ústrojí tvoří oblíbený dvoulitr TDI o výkonu 110 kW, spárovaný s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. První rozhlédnutí ve voze dává jasně najevo, že mezigenerační změny jsou v interiéru spíše na sporadické úrovni. Výdechy ventilace našly své místo coby součást ozdobných lišt na vrchní části palubní desky, kterou tak výrazně zjednodušily. Veškerá ergonomie zůstala v podstatě neměnná. Ovládací prvky jsou stále tam, kde bychom je hledali u starších modelů a jeden z dotykových displejů, které má Passat v nabídce hned tři, bydlí stále na vrcholu středové konzole. Sedadla řidiče i spolujezdce jsou tradičně tuhá s dobrým bočním vedením, za nimi ve druhé řadě se nachází třímístná lavice, poskytující dostatek prostoru komukoliv. Čtyřdveřový sedan má základní objem kufru 586 litrů, kombi dokonce 650 litrů.

Snimek 094Motor je jedním z celkem šesti variant, které se pro nový Passat nabízí. Dvoulitru o výkonu 150 koní sekunduje ještě výkonnější varianta s výkonem 190 koní, a kdo by zatoužil po opravdové dieselové nirváně, může sáhnout po novince 2.0 BiTDI s výkonem 240 koní. Hned od prvního rozjezdu zaujme především ticho, které ve voze panuje. Odpružení, ač drobně tužší, propouští dovnitř jen minimum akustických rázů a ani motor se neprojevuje příliš nahlas. Zcela bezkonkurenční je sladění s DSG převodovkou, která řadí bleskově a stejně tak i reaguje na povely plynovým pedálem. Od zhruba 1700 otáček razantně zabírá turbodmychadlo, které provází motor skrz spektrum otáčkoměru až do 4000. Odtud je další roztáčení již velmi pozvolné a převodovka na to také velmi svižně reaguje přeřazením. Řízení je stejně jako u starších Passatů spíše přeposilované, nabízí však velmi dobrou stabilitu v přímém směru. Kromě automatické převodovky DSG jsme měli možnost vyzkoušet ještě šestistupňový manuál. I ten fungoval stejně jako zbytek vozu bez výtek.

Snimek 091Základní cena za nový Passat je stanovena na 638 900 korun. Za tyto peníze nabídne Volkswagen základní motor 1.4 TSI o výkonu 125 koní s výbavou Comfortline. Kdo by zatoužil po výkonnější variantě tohoto motoru, která má 150 koní a je vybavena systémem ACT vypínajícím při nízké zátěži dva válce, připlatí rovných 50 tisíc korun. Za námi testovanou variantu s dvoulitrem TDI 150 koní, zaplatí zákazník přinejmenším 723 900 korun. Za dlouhou verzi Variantu, musí zákazník přihodit navrch 25 tisíc, za dvouspojkový automat se připlácí 61 tisíc korun.

You may also like...