První jízdní dojmy: Opel Astra

IMG_5988Jsou to přesně dva měsíce a nějaké drobné, co jsem odcházel od nové „Káčkové“ Astry, vybaven prvními statickými dojmy a postřehy. Nyní se však konečně dočkávám i k té zábavnější části a mohu do nové Astry usednout jako řidič, vybaven klíčky v kapse. Jak si tedy u Opelu poradili s novým vozem, konkurujícím v nabité třídě kompaktů?

Jen pro úvod, nová Astra je oproti předchozí generaci výrazně, ale opravdu citelně lehčí. Podle výbavy a konfigurace se může jednat o úsporu až 200 kilogramů, což už se počítá. Dále je zvenku o nějaký ten kousek menší po všech směrech, což ale nezabránilo tomu, aby bylo uvnitř více místa pro posádku. Třeba pro kolena zadních pasažérů přibylo 35 milimetrů, což se sice zdá jako nic, ale pocitově se jedná o výrazně větší rozdíl. V neposlední řadě nabízí Astra mnoho prvků výbavy, mezi kterými bychom našli například LED Matrix světlomety s funkcí „vykrývání“ dalších aut na silnici. Zrovna s těmito světly přichází Opel na trh v segmentu C jako vůbec první.

IMG_5996Co do motorizací, k mání jsou agregáty s rozpětím od 95 do 200 koní. Pro první seznamovací jízdu volím hned tu variantu, která mi do Astry přijde jako nejideálnější a to i s přihlédnutím k tomu, že disponuje dostatečným výkonem pro svižnou jízdu. Jedná se o čtyřválec 1.4 ECOTEC, vybavený přímým vstřikováním a samozřejmě turbodmychadlem. Skrze šestistupňovou převodovku nabízí předním kolům výkon důstojných 150 koní a točivý moment 245 Nm.

Motor se do kabiny projevuje příkladnou kultivovaností, tedy zcela nezištně. Už od 1500 otáček příjemně zrychluje, nicméně je zde pochopitelně znát přirozená prodleva turbodmychadla. Chcete-li jet rychleji, není nic lepšího než podřadit a pobídnout motor k hodnotám okolo tří tisíc. Zde motor po nadechnutí turba předvede své maximum a Astra čiperně vyletí kupředu. Tento zátah navíc neuvadá a pokračuje dlouho až do té doby, dokud ručička otáčkoměru neatakuje šestitisícovou hranici. Motor doplňuje i příjemně chodící řazení šestistupňové převodovky, kladoucí jen lehký odpor ve všech drahách.

IMG_5997I podvozek se jeví jako velmi dobře, a hlavně univerzálně nastavený. V rozbité městské zástavbě žehlí zavěšení nerovnosti bez potíží a díky solidnímu odhlučnění panuje v kabině také příkladné ticho. Vůz citelněji nerozhodí ani větší příčný práh, což je oproti některým konkurentům skutečně velké plus. Dokonce i ve chvíli, kdy se rozhodnete Astru prohnat sérií zatáček, můžete se na její podvozek v plné míře spolehnout. Náklon karoserie se sice dostaví, ale jen v rozumné míře a vůz zůstává stále čitelný. Vyvolat nedotáčivost je zejména s lehkou čtrnáctistovkou v přední části trochu oříšek. Naopak budete-li chtít, můžete Astru dostat povolením plynu a přenesením váhy i k lehce přetáčivému chování.

Nastavení podvozku se tedy Opelu podařilo na výbornou a nezaostává ani řízení. To sice nenabídne příliš zpětné vazby, což koneckonců zákazníci ani nechtějí, ale má příjemně vyvážený posilovač a auto se s ním vodí jedna radost. Jako celek tedy Astra funguje více než dobře a je docela dobře jasné, že se v ní ukrývá obrovský potenciál i pro sportovní verzi OPC. Už s nejsilnější variantou malého čtyřválce se lze svézt hodně svižně a chystaná 1.6 s výkonem 200 koní na tom bude ještě o něco lépe.

IMG_6006Při pohledu do ceníku je jasně vidět, že Opel nastavil více než zajímavou politiku. Svou Astru pořídíte již za 319 900 korun a to samozřejmě se základní výbavou a základním atmosférickým motorem 1.4 o výkonu 100 koní. Už tento základ ale přinese prvky jako manuální klimatizaci, Bluetooth handsfree, výškově a podélně nastavitelný volant, LED denní svícení a další drobnosti. Sáhnete-li po vyšších výbavách, můžete si potom dopřát vedle řady bezpečnostních asistentů třeba i masážní a ventilovaná sedadla, zmíněné LED Matrix světlomety a další.

You may also like...