Test: Citroen DS5

Citroeny z řady DS působí v nabídce francouzské značky jako výstavní skříně. Jejich detaily, zpracování i technologie jsou posunuty o velký kus dál oproti standardním modelům, třebaže s nimi mají mnoho společného. Vrcholem takové řady je potom DS5, konkrétně ve verzi Hybrid4. Vlajková loď značky předvádí absolutně to nejlepší, co Citroen umí a nejednomu příznivci, ať již znalému nebo ne, vyrazí dech.

Snimek 092Protáhlá linie vozu jako by nikde nekončila a marně hledám v paměti, kde jsem kdy viděl přední část vozu tak nezištně navazující na jeho zbytek. U DS5 je tento přechod opticky změkčen výraznými chromovanými lištami po obou stranách, vedoucí od světla až k A sloupku, rozdělenému pro lepší výhled v křižovatkách. Opravdová přitažlivost DS5 však tkví v detailech. Zadní světla vytvářející při svícení dojem několika světelných trubic vypadají úžasně a nejinak je tomu u kol a dalších zdánlivě drobností, dotvářející celek, kolem kterého by se dalo dlouhé chvíle chodit a obdivovat jej.

I přesto, že zevnějšek DS5 slibuje vůz s obrovitým vnitřním prostorem, není vše tak, jak se na první pohled zdá. V první řadě má největší z prémiových DS relativně malý kufr. Baterie od hybridního pohonu se někam vejít musely a zadní část vozu, jak tomu již bývá, dostala Černého Petra. Výsledný objem nákladového prostoru se tak zastavil na 325 litrech oproti 468 u konvenčních verzí se spalovacím motorem. Plusem jsou alespoň sklopná zadní sedadla, která nákladový prostor posunou do docela jiné dimenze.

Na drobné rozčarování nad velikostí kufru dá ovšem záhy zapomenout prostor pro pasažéry. Kdo má rád vzdušné interiéry amerického stylu, na své si zřejmě nepřijde, ti ostatní však budou ohromeni. Mezi předními sedadly se nachází jedním slovem mohutný tunel, oddělující pasažéry od sebe a propůjčující prostor několika, zachtělo by se říci až leteckým ovládacím prvkům, sdruženému rozhraní infotaiment systému a hlavně maličkatému voliči robotizované manuální převodovky. Vedle něj našel svoje místo ještě otočný přepínač jízdních módů, nesoucí název Hybrid Control. Díky němu má řidič možnost vybírat ze čtyř režimů, zahrnující mimo jiné i Zero Emision Vehicle režim, kdy je DS5 v rámci možností poháněna pouze elektrickým motorem na zadní nápravě.

Nejen z technických vychytávek je ale interiér postaven. Z každého místa, materiálu i detailu dýchne trocha exkluzivity. Kožené sedačky Snimek 084s nařaseným sedákem a opěradlem jsou především v hnědém provedení oku lahodící a rozsah nastavení, doplněný o masážní funkci sedačky řidiče, slibuje pohodlí i na sebedelších cestách. Posaz je v přední řadě vynikající, bohužel o něco horší je to v řadě zadní. Zde se trochu šetřilo místem na nohy a DS5 tak v klasické zkoušce, zda si sednu se svými 185 centimetry sám za sebe, neobstála.

Pro hračičky je tady i spoustu dalších prvků, které jen tak neomrzí. Asi každého zaujme přítomnost panoramatické střechy, rozdělené trochu netradičně do třech samostatně ovládaných dílců. Ta se ovládá dalšími leteckými tlačítky, tentokrát pro změnu umístěnými na stropě, kde mimo jiné nalezneme i ovládání efektního průhledového displeje, nahrazující head-up displej. Ten umí zobrazit vše potřebné k jízdě, takže není nutné, aby drahocenná pozornost řidiče sklouzávala k přístrojovému štítu, rozdělenému do třech segmentů. Elegantním vyjetím průhledového displeje z přední části palubky při každém nastartování (nebo chcete-li zapnutí) vozu, jsem vydržel bavit sebe i celé svoje okolí po celou dobu testu.

Pokud jste doposud nabyli dojmu, že je DS5 prošpikovaná technologickými vychytávkami, věřte, že to nejlepší teprve čeká. Pod obecným označením „pohonné ústrojí“ se u vlajkové lodi Citroenu skrývá sofistikovaný plně hybridní systém, kdy své síly spojuje dvoulitrový dieselový motor, šestistupňová pilotovaná převodovka a synchronní elektromotor. 200 koňských sil, které dohromady oba motory vytvářejí, je pevně rozděleno mezi obě nápravy. Zatímco 163 koní turbodieselu roztáčí přední kola, je celý elektrický komplet umístěn okolo zadní nápravy a pohání ji 37 koňmi.

Výsledkem je i přes relativně vysokou pohotovostní hmotnost 1781 kg velmi solidní zrychlení a zároveň dobré jízdní vlastnosti. Jednak je tu přítomnost víceprvkové zadní nápravy, která je dodávána pouze u hybridní DS5, jednak také hmotnost navíc, kterou náprava nese. Vůz se díky těmto faktům a poměrně tuhému nastavení podvozku chová v zatáčkách až obdivuhodně dobře a budete-li chtít sportovní vyžití na okreskách, nebude vůbec proti. Připojování zadního pohonu elektromotorem probíhá takřka nezištně a kdy se motor připojil, jsem zpozoroval hlavně v rychlejších průjezdech zatáčkami. Tehdy je cítit drobný přenos váhy a v případě, že již vůz přešel vlivem předního náhonu k nedotáčivosti, zneutralizuje přísun točivého momentu na zadní nápravě jeho stopu.

Snimek 068Velmi dobré vlastnosti podvozku příliš neoceníte ve městě. Zde je DS5 nastavena možná až zbytečně tvrdě a navíc se do kabiny při přejezdu větších nerovností přenáší i trochu hluku. O to lépe spolupracuje s městem pohon. Pilotovaná převodovka, která obecně není příliš oblíbeným zbožím do města, funguje až neobvykle hladce. Rozjezdy i řazení probíhá sametově a narazit na její limity lze až při svižnější jízdě, kdy přeřazování trvá trochu déle. I tady šlo evidentně o pohodlí, ale ocenil bych, kdyby ve sportovním režimu, obzvlášť je-li doprovázen řazením pod volantem, převodovka trochu přitvrdila a jednotlivé rychlosti sázela prudčeji.

Navzdory výkonům a charakteru, drží si hybridní DS5 i velmi příjemnou spotřebu. Do sedmi litrů se lze vejít prakticky všude a největší žízeň vyvolá u DS5 rychlá dálniční jízda. Naopak nejlepší spotřebu lze dosahovat po městě. I když se zdá 37 koní, kterými elektromotor roztáčí zadní nápravu, jako velmi omezené stádečko, výkon bohatě stačí k popojíždění v kolonách, klidnějším rozjezdů od světel a prostě všemu, co je zde potřeba. Navolíme-li otočným ovladačem, který jsem zmiňoval již dříve, režim ZEV, můžeme čistě elektrický pohon navíc využívat až do šedesátikilometrové rychlosti.

Ve shrnutí je Citroen DS5 jedno z nejzajímavějších aut, které se mi v uplynulém roce dostalo do ruky. Má úchvatný design plnýSnimek 065 technologických výstřelků a zajímavých řešení, navíc doplněný o ne zcela běžné pohonné ústrojí. Samozřejmě má i své mouchy, zde bych vyzdvihl především nízkou praktičnost, ale chyby se dají s klidem vyměnit za porci exkluzivity a neokoukanosti, kterou dostanete. Za nejvyšší z řady DS a za svojí vlajkovou loď v nejdražší variantě, tedy Hybrid4 ve výbavě Sport, si nechá Citroen zaplatit poměrně tučných 1 147 900 korun. To není málo, ale dovedu si představit, že každý, kdo se chce odlišit a vystoupit z davu, DS5 do pozice nového vozu přinejmenším zváží.

Celkové hodnocení:5.5 out of 8 stars (5,5 / 8)
Motor:6.5 out of 8 stars (6,5 / 8)
Převodovka:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Podvozek:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Praktičnost:4 out of 8 stars (4,0 / 8)

Plusy: Spalovací motor:
Kombinovaný výkon motorů Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Spotřeba Válce / ventily: 4 / 4
Vzhled a zpracování interiéru Zdvihový objem (ccm): 1997
Jízdní vlastnosti mimo město Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120/3850
Převodovka po městě Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300/1750
Mínusy: Elektromotor:
Malý zavazadlový prostor Typ motoru Synchronní s perm. magnety
Místo na zadních sedadlech Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 27/2500
Cena Nejvyšší toč. moment (Nm): 200
Do města tvrdý podvozek
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 6.8 / 6.6
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 325
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hmotnost (kg): 1781
Délka (mm): 4530

You may also like...