Test: Nissan X-Trail 1.6 DIG-T
V současné nabídce většího crossoveru od Nissanu, modelu X-Trail, nenaleznete více než dvě pohonné jednotky. Vedle naftového agregátu 1.6 dCi, jenž je v nabídce i ve variantě s automatickou převodovkou či pohonem všech kol, je zde ještě benzínový motor stejného objemu, poskytující výkon 163 koní. Má benzín v tomto případě smysl, nebo je jen do počtu?
Hned v první řadě je nutno poznamenat, že na bezestupňovou automatickou převodovku Xtronic můžeme u benzínové verze zapomenout, stejně jako na připojitelný pohon zadní nápravy. 1.6 DIG-T vám Nissan nadělí pouze v kombinaci s manuálem a s pohonem předních kol, což je u vozu této kategorie, a vzpomeňme, že se X-Trail tváří jako drsný off-road, možná poněkud škoda. Zásadní dominantou a lákadlem benzínového motoru tak zůstává hlavně jeho cena. Při zachování základní výbavy dáte za benzínovou pohonnou jednotku příjemných 543 900 korun, za naftovou hned 602 900 korun. A to už jsou peníze, které mohou při výběru hrát zásadní roli.
Dalším faktorem, který hraje ve prospěch benzínového motoru, je pochopitelně kultivovanost. I přes přítomnost přímého vstřikování je na tom 1.6 DIG-T v hladkosti chodu o hodně lépe, než stejně velký naftový brácha. Už od prvního nastartování se do kabiny přenáší jen minimum hluku a tento stav zůstává i při prvních městských kilometrech. Necháte-li motor poklidně příst v otáčkách do dvou a půl tisíc, příliš výřečný vůči vám nebude. Bohužel stejně jako se nedostavuje zvuk, není o tom o moc lépe ani jízdní projev.
Do dvou tisíc otáček za minutu je akcelerace a reakce na plynový pedál jen hodně pozvolná a nebál bych se říci, že dokonce dost mdlá. Šestnáctistovka v nízkých otáčkách na relativně velký X-Trail zkrátka nestačí a chcete-li zrychlovat, nezbývá než využít služeb turbodmychadla. Jeho první nadechnutí přijde těsně za hranicí dvou tisíc a k dispozici je v tu chvíli maximum točivého momentu, solidních 240 Nm. V tento moment už X-Trail zrychluje o hodně radostněji a co je na tom ještě lepší, jeho snaha neuvadá ani s dosažením čtyř a půl tisíce otáček, kdy už je dieselová konkurence v klinické smrti. Benzínový X-Trail má smysl točit do nějakých pěti a půl a teprve tady se dostaví turboefekt a pokles ve výkonu.
X-Trail tedy umí vyvinout i slušné zrychlení, ovšem za tímto účelem se rád nechá pořádně vytočit. Pocitové dynamice by každopádně rozhodně prospěla trochu jinak poskládaná převodovka, disponující kratšími rychlostmi a to zejména dvojkou, trojkou a čtyřkou. Co se samotného řazení týče, mohutná hlavice páky se posouvá po sice delších, ale zato poměrně přesných drahách, navíc s příjemně mírným odporem. Pohanit ale musím jednak vůle, které jsou v páce znatelné ve všech polohách, jednak i mechanické zvuky, které řazení tu a tam vydává.
A jak je na tom benzínový X-Trail po stránce spotřeby? Řádově se dá mluvit o nárůstu kolem jednoho a půl litru oproti naftové verzi a to prakticky v každém režimu. Tam kde jsem s dieselovou verzí jezdil za sedm, jezdil jsem s benzínovou za osm a půl na sto. Právě tuto hodnotu lze označit i za průměr, kterého jsem během celého testovacího týdne dosáhl. Ve městě už spotřeba příliš neroste a jen málokdy jsem na palubním počítači zahlédl číslovky přes devět litrů. Zato při delší, ekonomičtější trase, šlo spotřebu shodit hluboko pod osm.
Co se jízdního komfortu týče, nastavil Nissan velmi vyvážený kompromis mezi filtrováním nerovností a jízdními vlastnostmi. I na rozměrných devatenáctkách byly v případě X-Trailu obuty pneumatiky s rozumným profilem, takže drobnější městské nerovnosti zdolává vůz bez sebemenšího problému. O něco horší situace nastává ve chvíli, kdy se podaří vymést větší příčnou nerovnost. V ten moment se totiž dostavuje nejen ráz přenesený do kabiny, ale zejména silně slyšitelná, akustická rána. Odhlučnění podvozku totiž celkově nepatří na špičku.
Jak jsem již uvedl, poměr mezi komfortem a vlastnostmi se však podařilo odladit dobře, takže i když se tu a tam dostaví nějaký ten ráz při ježdění po městě, vše je záhy odpuštěno při vyjetí na volné silnice. Zde se X-Trail pohybuje se solidní dávkou jistoty a nerozhodí jej ani rychleji projeté zatáčky. Pohyby karoserie se vzhledem ke koncepci auta pochopitelně dostaví, ale přilnavosti je dostatek a nedotáčivost se dostavuje až při hodně tvrdém zacházení. Zde trochu zamrzí snad jen řízení, které je nastaveno zejména do města a kromě toho, že je dost přeposilované, je i poněkud mdlé co se zpětné vazby týče.
Potenciálu pro příjemné a delší cestování, nahrává vedle zavěšení také vnitřní prostor. Celá posádka sedí na vysoko umístěných, kožených sedadlech a řidič se spolujezdcem mohou využít dokonce vyhřívání a elektrického nastavení. Co do zpracování, snoubí se zde prvky hezké, s prvky nepříliš hezkými. Některé části interiéru jsou měkčené a celkové slícování není špatné, ale třeba falešné karbonové obložení není úplně na místě. Prostoru mezi řidičem a spolujezdcem dominuje velký dotykový displej infotainmentu, kterému nechybí ani navigace. Funkční a jednoduché rozhraní lehce shazuje snad jen zastaralá grafika, ale to není nic, co by se nedalo přehlédnout.
Po praktické stránce je vnitřní prostor X-Trailu na výborné úrovni. Na zadních sedadlech, která jsou navíc lehce vyvýšená oproti předním, najdou dostatek místa i vzrostlí dospělí a celý vůz je prosvětlen rozměrným panoramatickým oknem. Kufr s objemem 550 litrů poslouží i větším zavazadlům a vcelku chytře je vymyšlená jeho podlaha. Ta se sestává ze dvou na sobě nezávislých panelů, které lze umístit buď do vrchní, nebo do spodní pozice, podle toho jak chcete kufr hluboký. Jednu z podlážek je navíc možné hodit na připravené horní držáky a vytvořit tak praktickou poličku.
Jaký je tedy finální verdikt? A má přeplňovaný malý benzínový motor v útrobách X-Trailu vůbec co dělat? Inu stejně jako diesel, má i benzínový motor svá pro a proti. Zážehový agregát je výrazně kultivovanější a dopřejete-li mu otáčky, pak i o něco dynamičtější. Naproti tomu se však projevuje o něco vyšší spotřebou a také nižší ochotou akcelerovat v nízkých otáčkách, kde zůstává až do nadechnutí turba vcelku letargický. Pod kapotou X-Trailu tedy rozhodně žádnou ostudu neudělá, přesto však věřím tomu, že většina zákazníků sáhne hlavně z důvodu spotřeby spíše po naftové variantě. Chybovat nebudou ani v jednom z případů, protože ať už v jedné či druhé verzi, dostanou hlavně praktické auto s dobře naladěným podvozkem a s příjemným interiérem.
K onomu vnitřnímu prostoru se ještě naposled vrátím a to v otázce výbavy. Testovaná úroveň Tekna je nejvyšší v nabídce a i když se cena 773 900 korun nezdá jako zrovna nízká, nutno podotknout, že se v ní nachází úplně vše, čím umí Nissan X-Traila napěchovat. Bez dalších příplatků tak dostanete navigaci, dvouzónovou automatickou klimatizaci, panoramatickou střechu, kožené čalounění nebo bezklíčové startování. Příplatky se nepočítají dokonce ani za kompletní sadu jízdních asistentů, která kromě obligátní couvací kamery obsahuje ještě inteligentního parkovacího asistenta, rozpoznávání dopravních značek, automatické brždění, upozornění na vybočení z jízdního pruhu a další a další prvky. Ve výsledku si tak k finální ceně připočtete už jen relativně rozumných 15 tisíc korun za metalický lak.
Celkové hodnocení: | ![]() |
Motor: | ![]() |
Převodovka: | ![]() |
Podvozek: | ![]() |
Praktičnost: | ![]() |
Plusy: | Motor: | |
nastavení podvozku | Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
výkon ve vyšších otáčkách | Válce / ventily: | 4 / 4 |
praktičnost | Zdvihový objem (ccm): | 1618 |
cena oproti dieselové variantě | Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 / 5600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 2000 | |
Mínusy: | ||
akcelerace v nízkých otáčkách | Provozní vlastnosti: | |
hlučnější řazení | Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.7 | |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.2 / 7.8 / 8.5 | |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Zavazadlový prostor (l): | 550 | |
Objem nádrže (l): | 60 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1447 | |
Délka (mm): | 4640 |