Test: Peugeot 308 1.6 THP
Spousta fotek, tiskových zpráv, materiálů. Nový Peugeot jsem prošel asi na všech dostupných kanálech a následně se k němu dostal i při bližším, osobním setkání s možností krátkého svezení. Již tehdy jsem pozvolna začal chápat to, co mi předtím dlouho nešlo do hlavy. Nová 308 je pro francouzskou značku jako živá voda, jako trefený jackpot a zvedá u všech, médii počínaje a širokou veřejností konče, obrovskou vlnu popularity. Zkrátka a dobře nechápal jsem – vyzkoušel jsem – pochopil jsem.
Úplně první fakt, ve kterém je nová 308 svým způsobem revoluční, je už jen samotný název. Vůz je totiž prvním Peugeotem, který se mezigeneračně jmenuje stejně a zaujímá tak místo po 308 vyráběné od roku 2008. Ačkoliv by se pro tu názvovou rošádu mohlo zdát, že se jedná jen o evoluci staršího modelu, není tomu tak. Nová 308 je opravdu od základu nový vůz, přinášející celou řadu novátorských prvků. Už jen samotný fakt, že jej podpírá modulární platforma EMP2 znamená, že oproti předchůdci plošně ztratil až 150 kilogramů hmotnosti.
Pětidveřový hatchback, který navíc v námi testovaném provedení nese opravdu krásnou tmavě modrou metalízu, svým exteriérem sice zprvu nepřekvapí, ale po bližším ohledání zaujme. V první řadě je jasně vidět, že se nikde a na ničem nešetřilo. To co se tváří jako chrom je opravdu chromované a ne jen povrchově upravené. Na přední části navíc Peugeot připravil opravdu velmi milé a v rámci segmentu takřka nevídané překvapení v podobě plně LED diodových světlometů. Ty nejen, že výborně svítí, ale přináší i tu příjemnou vlastnost, že takřka neoslňují protijedoucí řidiče.
S novým designovým jazykem, který Peugeot u aktuálních modelů uznává, přišel vůbec poprvé nejmenší z rodiny – model 208. Mnoho detailů po celém voze tím pádem na 208 přímo odkazuje a nejinak je tomu i v interiéru. Ten prošel, jak je tomu teď v módě, tlačítek zbavující kůrou a na celém středovém panelu, který byl vždy takřka obsypán ovládacími prvky, krčí se nyní pouhých pět tlačítek, doplněných jen mechanikou a otočným ovladačem. Všechny ostatní ovládací prvky našly své místo ve velkém dotykovém displeji o úhlopříčce 9.7 palce. Přesto, že dotykové displeje normálně nemívám přímo v lásce, zejména je-li nutné věnovat se jim kvůli každé drobnosti jako je nastavení komfortní teploty klimatizace, u Peugeotu 308 mi toto řešení nevadilo skoro vůbec. Jednak musím uznat, že středová konzola neobalená tlačítky vypadá dobře, jednak je to způsobeno polohou displeje, který je takřka na úrovni zvýšené palubní desky a natočen směrem k řidiči. Zacházení s displejem je o to příjemnější, že vše funguje s přijatelnou rychlostí a většinou s jen minimální odezvou.
Další doménou nových Peugeotů je netradiční posez, kdy se místo skrz volant, kouká na přístrojový štít přes něj. Toto řešení, jehož výhoda je samozřejmě v kratší vzdálenosti, kterou musí urazit řidičův pohled mezi budíky a silnicí, vyžaduje menší volant. 308 obdržela kormidlo jen opravdu malinkaté, ale o to příjemněji vytvarované. Bohužel ani s malým volantem před sebou, není výhled na přístroje pod zvýšenou kapličkou úplně ideální a při přirozeném posezu, který jsem u 308 zaujímal přece jen o něco déle, překryl jsem si chtě nechtě alespoň malou část displeje mezi budíky. Co se samotných ukazatelů týče, pozdvižení vyvolal obráceně chodící otáčkoměr. Někteří toto řešení prokleli a někteří naopak vyzdvihovali do nebes s odvoláním na jednu nejmenovanou britskou značku vyrábějící supersporty. Sám za sebe mohu říci jen to, že mi doleva chodící ručička přišla jako příjemné zpestření a po chvíli seznamování jsem ji začal vnímat úplně normálně.
Místa pro přední dva pasažéry je dostatek, i když hodně velkým osobám, zvyklým na dostatek prostoru, možná přijde omezující vysoko vystupující tunel mezi řidičem a spolujezdcem. Velmi kladně hodnotím i tuhá sedadla v kombinaci kůže a semiše, disponující příjemným bočním vedením a masážní funkcí bederní opěrky. O něco hůř jsou na tom obyvatelé zadních sedadel, jimž pravděpodobně nebude zcela dostačovat místo na nohy. Kufr v nové 308 disponuje příjemným objemem 470 litrů, měřeno po plato. Kompletní nákladový prostor, který se sklopenými sedadly a při zaplnění až po střechu tvoří 1309 litrů, drobně omezuje jen vysoká hrana zadního nárazníku. Ta manipulaci přece jenom malinko znesnadňuje a celkově zmenšuje průchod do kufru.
Pod kapotou 308 trůní u PSA dlouhodobě oblíbený motor v podobě 1.6 THP, tentokrát ve své slabší variantě poskytující výkon 125 koní. Na přední kola je motor napojen šestistupňovou manuální převodovkou. Převodová skříň je příjemně přesná a vytknul bych snad jen příliš dlouhou řadící páku, trčící ze středového tunelu. Naopak příjemná je její hlavice vyvedená v hliníku, která je poměrně těžká a dobře se s ní proto řadí. Jediná nevýhoda tohoto materiálu coby hlavice řadící páky se projeví v zimě, kdy umí hliník přes noc nepříjemně vystydnout.
Jízda umí být i přes jen průměrný výkon turbomotoru velmi dynamická. Motor slušně zatahuje již od 1500 otáček, a po městě tedy málokdy překročíte hranici dvou tisíc otáček. Mimo město je již potřeba využívat celé spektrum otáčkoměru a zejména nárůst točivého momentu, přicházející v relativně vysokých 4 tisících. Motor se vytáčení až k červenému poli vůbec nebojí a s vervou zabírá až k téměř šesti tisícům. Za svůj živý charakter a použitelnost ve velkém rozsahu otáček si motor paradoxně neříká o nijak vysokou spotřebu. Tradičně nejvyšších hodnot nabírá spotřeba při popojíždění ucpanými ulicemi hlavního města. Zde se však projeví nízká provozní hmotnost čítající 1375 kilogramů a průjezd městem lze absolvovat již za 8 litrů na sto kilometrů. Mimo město se spotřeba různí, zatímco dálnici zvládá 308 díky dlouhé převodovce pod 8 litrů, žíznivost na okreskách a silnicích první třídy lze stlačit i pod 7 litrů.
Motoru zdatně sekunduje podvozek. Ten má příjemně nastavenou tuhost a i přes to, že po městě občas přenese do interiéru nějaký ten ráz, poskytuje jeho odhlučnění vynikající akustický komfort. Příjemné ticho je obohaceno i velmi dobrým spasováním interiéru, jehož převážně měkčené plasty nemají tendence na nerovnostech drnčet nebo povrzávat. Ani od motoru se do kabiny nepřenese příliš hluku, a zatímco v nízkých otáčkách o něm není slyšet vůbec, v těch vysokých se projeví příjemně jadrným zvukem.
Jízdně se řadí nová 308 v rámci hatchbacků mezi to nejlepší. Auto příjemně drží stopu i v rychlejších zatáčkách a přesto, že disponuje odtažitým řízením bez odezvy, nenabíral jsem díky tuhému podvozku pocity nejistoty. Tuhost odpružení je navíc odladěná tak precizně, že vůz drží poslušně stopu i bez toho, aby měl na nerovnostech tendenci odskakovat. Příjemným faktem je i potlačená nedotáčivost, která je dána lehkým motorem, nezatěžujícím přední nápravu. Díky tomu všemu by byla 308 vhodná i ke sportovnějšímu svezení, ale je tu omezující faktor v podobě motoru, jehož 125 koní na blbnutí prostě nestačí.
Peugeot 308 si s sebou na trh přinesl auru vítězství. Jeho přijetí mezi širokou veřejností bylo velmi vlídné a potvrzuje to i nedávný fakt, hovořící o nutnosti navýšit jeho výrobu. Není se čemu divit. Nová 308 má příjemný design, doplněný o prvky v rámci třídy doposud nevídané a nabízena je s funkčními kombinacemi pohonného ústrojí, jejichž motory by sice zasloužili ještě o pár koní navíc, ale pro drtivou většinu zákazníků budou stačit. Pro sportuchtivé jedince by si 308 jistě zasloužila GTI sportovní verzi. Příjemná zůstává i cena, která v případě základní verze Access, ochuzené o na tlačítka skoupý interiér a dotykovou obrazovku, činí ceníkových 320 000 Kč. Za námi testovanou variantu Allure, dovybavenou o benzínový turbomotor 1.6 THP 125, žádá Peugeot 538 200 Kč včetně příplatků za navigaci, panoramatickou střechu, polokožená sedadla a další prvky. To je velmi příjemná cena za skvěle vyladěný a dobře vybavený vůz.
Celkové hodnocení: | ![]() |
Motor: | ![]() |
Převodovka: | ![]() |
Podvozek: | ![]() |
Praktičnost: | ![]() |
Plusy: | Motor: | |
Výkonný motor s točivým charakterem | Typ motoru: | přeplňovaný, zážehový |
Nízká spotřeba ve všech režimech | Válce / ventily: | 4 / 4 |
Skvěle nastavený podvozek | Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Celková kvalita a úroveň zpracování | Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 92/6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 200/1400 | |
Mínusy: | ||
Vstup do kufru omezený spodní hranou | Provozní vlastnosti: | |
Omezené místo na zadních sedadlech | Maximální rychlost (km/h): | 198 |
U některých postav překrývání přístrojů volantem | Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.0 / 6.5 / 7.3 | |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Zavazadlový prostor (l): | 420 | |
Objem nádrže (l): | 53 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1375 | |
Délka (mm): | 4253 |