Test: Volkswagen Touran 1.6 TDI
Nový Volkswagen Touran jsem vyzkoušel již ve verzi s výkonným turbobenzínem 1.4 TSI, vybaveným dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Nyní ale podrobím testu ještě jeden kus. Je o něco méně vybavený, ale co je hlavní, jeho kombinace pohonného ústrojí mnohem lépe reflektuje potřeby a tužby tuzemského zákazníka.
Spíše než po výkonu, bude většina potenciálních kupců nového Touranu pokukovat hlavně po úspornosti jízdy. A je-li úspornost vaším primárním cílem, musíte v ceníku nutně narazit na nejslabší dieselový agregát 1.6 TDI, dodávaný výhradně v kombinaci s klasickým a tradičně výborným šestistupňovým manuálem. Výkon 110 koní je totožný s druhým „slabým“ motorem nabídky, kterým je benzínový čtyřválec 1.2 TSI. Oproti němu má ale naftová pohonná jednotka citelně vyšší točivý moment, který činí 250 Nm, dostupných již od 1500 otáček za minutu.
Usedám na místo řidiče do vcelku obyčejně vyhlížejícího, přesto však sympaticky tuhého a pohodlného sedadla. Ač se jedná o jednu z levnějších variant, je i zde přítomno příjemně výrazné boční vedení, nastavitelná hlavová opěrka a také dvoubarevné provedení, které halí celý interiér. Světlé části interiéru mohou sice od menších dětí dostat dost zabrat, na druhou stranu ale celý vůz rozjasní a prosvětlí.
Za volant lze usednout příjemně nízko a pozice se v zásadě nijak neliší od té, kterou nalezneme v mnohých osobácích tradiční stavby. Přede mnou ční z palubní desky tříramenný volant s lehce sportovním střihem, za ním se naskýtá pohled na dvojici klasických analogových budíků, propojených displejem palubního počítače. Přítomen je také infotainment s dotykovým displejem, nabízející mimo jiné funkce navigace. Ten je sice o kousek menší než v předchozí testované verzi, ale dovede prakticky totéž a nedá se říci, že by oněch pár centimetrů úhlopříčky výrazněji scházelo.
Malým stříbrným tlačítkem, které budou zejména nováčci pokaždé chvíli hledat, probouzím k životu naftovou šestnáctistovku pod kapotou. Motor se zprvu ozývá výraznějším naftovým klapotem, především pak při zátěži, ale sotva se zahřeje na provozní teplotu, uklidňuje se a při zavřených oknech už je v interiéru slyšet jen velmi střídmě. Už od prvního puštění lehké spojky a rozjezdu je jasně znát ekonomické naladění celého ústrojí. Ve standardním režimu je křivka pedálu plynu skutečně velmi pozvolná, což má mít za následek, že na něj řidič nebude tolik šlapat a bude šetřit. Přiznám se, že v tomto ohledu jsem hojně využíval volitelného režimu Sport. V něm je plyn výrazně strmější, motor na něj lépe reaguje, a navíc přituhne i řízení, které je za normálních okolností zbytečně přeposilované.
Jak lze vytušit už z odstavců výše, nenabízí slabší dieselový Touran nijak převratné jízdní výkony a dynamiku. Přísun točivého momentu přichází ještě před dosažením dvou tisíc otáček spíše pozvolna a plynulý, nikoliv však dramaticky silný zátah, vydrží do otáček lehce přesahujících čtyři tisíce za minutu. Jízda tak zejména mimo městské prostředí působí poněkud mdle, a pokud máte rádi výkonovou rezervu, nabízí Volkswagen v rodinném MPV i citelně svižnější motorizace. Lví podíl na tom má i převodovka, která má, stejně jako mnohé další skříně napojené na úsporné motory, vcelku dlouhé rychlosti. Své koneckonců napoví i tabulková hodnota zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině, které probíhá za 11.9 sekundy.
Jenže když už se neprojeví jako silná stránka motoru výkon, je to právě ona několikrát propíraná spotřeba. Během testu si malý naftový čtyřválec v Touranu nikdy nevzal přes šest litrů na sto kilometrů a pokud jsem s motorem pracoval tak, jak bylo zamýšleno, běžně jsem se pohyboval v okolí pěti litrů. V případě klidné jízdy mimo město, nebyly problémem ani nižší cifry, třeba hluboce pod pět litrů. Nádrž o objemu 58 litrů tak vystačí bez okolků i na hodně dlouhou cestu a než se rozsvítí rezerva, budete mít první tisícovku už za sebou.
Když jsem psal test na zmíněnou benzínovou variantu, velebil jsem vydařený podvozek, který se i přes svou počáteční městskou tuhost projevil jako výborná opora pro vůz za všech situací. Totéž zavěšení je pochopitelně přítomno i ve verzi se základní dieselovou variantou, ovšem tady už jeho schopnosti a předpoklady pro rychlé cestování tolik ocenit nelze. Pohonné ústrojí je určeno jednoznačně pro klidnější a pomalejší cestování, na kterém bych spíš než přímé držení karoserie a ochotu zatáčet, ocenil decentní plavnost a schopnost lehce filtrovat nerovnosti. Nemohu tedy ani v nejmenším říci, že by byl podvozek špatně nastaven, to rozhodně ne, naopak s ním auto nepůsobí rozměkle a má výborné jízdní vlastnosti. Ovšem v kombinaci s dieselem o výkonu 110 koní už nedává zdaleka takový smysl, jaký dával se živějším a silnějším benzínovým motorem o výkonu 150 koní. Alespoň, že je na místě stále kvalitní odhlučnění, které hodně nerovností pocitově schová.
Ve výsledku lze tedy shrnout, že Touran ve verzi s naftovou šestnáctistovkou potěší hlavně ty zákazníky, kteří si z každé cesty udělají svou malou osobní eko-rallye. Motor je opravdu nadmíru úsporný, ale jeho výkony a dynamika, kterou propůjčuje autu, nijak významně nenadchnou. S tím souvisí i fakt, že ač disponuje Touran vynikajícími jízdními vlastnostmi, příliš si jich kvůli laxnímu motoru neužijete.
Čeho si naopak užijete dostatek, to je praktická stránka vozu. Touran nabízí hromadu místa na zadních sedadlech i pro ty nejvyšší dospěláky a neméně rozměrný je i kufr, jehož základní objem činí 743 litrů. Sklápěcí a posuvná zadní sedadla přislibují ohromnou variabilitu, takže zadní část karoserie můžete přizpůsobit přesně svým konkrétním potřebám. Do toho si připočtěte ještě velkou porci různých odkládacích schránek a přihrádek a máte vůz, ve kterém se ani rozrostlejší rodina nebude na dovolené nijak mačkat.
Co se cen týká, můžete mít Tourana již za 555 900 korun a to s malým přeplňovaným benzínem 1.2 TSi, vybaveným šestistupňovou manuální převodovkou. Za testovanou variantu se slabším naftovým motorem potom připlatíte rovných 60 tisíc korun na výsledných 615 900 korun.
Celkové hodnocení: | (6,5 / 8) |
Motor: | (5,0 / 8) |
Převodovka: | (6,0 / 8) |
Podvozek: | (5,0 / 8) |
Praktičnost: | (7,5 / 8) |
Plusy: | Motor: | |
spotřeba | Typ motoru: | přeplňovaný, vznětový |
vnitřní prostornost | Válce / ventily: | 4 / 4 |
převodovka | Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 81 / 3500 | |
Mínusy: | Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 1500 |
výkon motoru mimo město | ||
kombinace motoru a podvozku | Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 187 | |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.9 | |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.6 / 4.8 / 5.2 | |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Zavazadlový prostor (l): | 743 | |
Objem nádrže (l): | 58 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1539 | |
Délka (mm): | 4527 |