Test: Volkswagen Amarok V6
Aby se v dnešní době motory zvětšovaly, to se vidí vskutku jen výjimečně. Jsou však oblasti, kde velké motory mají hodně co říci a proto je dobře, že se ve Volkswagenu podívali na svůj pick-up Amarok trochu jiným pohledem, vyhodili předchozí naftový dvoulitr a nahradili jej vznětovým šestiválcem o objemu rovných tří litrů.
Hned dopředu je nutno poznamenat, že se Amarok nikdy nestavěl do role klasického, pracovního pick-upu, do kterého se sedá v zabahněných botách a v plastové helmě. Tedy ne, že by takové používání nezvládnul, ale pick-up od Volkswagenu byl vždy brán jako bytelné civilní auto pro lidi, jejichž požadavky na užitkovost a průchodnost terénem převyšují ty běžné.
O tomto zaměření vypovídá Amarok už v momentě, kdy otevírám dveře do jeho vysoko umístěné kabiny a sápu se dovnitř. Nějaký vytříbený luxus a elegance se sice nekoná, ale i tak se tenhle pick-up zásadním způsobem odlišuje od mnohých ostatních. Kožená sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou jako by vypadla ze sedanu vyšší třídy. Vše je pěkně zpracováno, neošizeno a nechybí třeba ani navigace uprostřed palubní desky, která – jak je pro koncern typické – funguje rychle a přehledně.
Praktická využitelnost auta potom hravě převyšuje všechny běžné osobáky. Do prostorné čtyřdveřové kabiny se vcelku pohodlně vejde pětice dospěláků, přičemž ani tři vzadu, nejedná-li se vysloveně o hromotluky, nebudou mít problém. Korba důstojných rozměrů byla v případě testovaného auta překrytá příplatkovou nástavbou, nicméně drobně mě zamrzelo, že se přístup na korbu neodemyká dálkově tlačítkem. Co do zatížení, na palubě uveze Amarok v dané konfiguraci nějakých 850 kilogramů a hodně přes tři tuny lze zapřáhnout na tažné zařízení.
Jak již bylo řečeno v samotném úvodu, dominantou Amaroku pro modelový rok 2017 se bezesporu stává nový motor. Je jím šestiválec 3.0 TDI, s určitými změnami převzatý od koncernových kolegů z Audi, kde jezdí třeba v SUV Q7. Výkon činí nadmíru důstojných 224 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm již ve 1400 otáčkách za minutu. Síla se dále přenáší skrze osmistupňovou převodovku ZF ke všem kolům. Pohon je stálý, s mezinápravovým diferenciálem Torsen, a pro případ nouze také s uzávěrkou zadní nápravy.
Velmi stručně řečeno, je až s podivem, jak velký rozdíl mohou dva válce a litr objemu navíc udělat. Motor působí v autě obdivuhodně kultivovaným dojmem, je tichý, běží vyrovnaně a hlavně je znát, jak velkou výkonovou rezervu dává k dispozici. Jeho spojení s automatickou převodovkou je bez výhrad. Amarok se naprosto plynule rozjíždí, naprosto plynule řadí a i když převodovka mnohdy dovolí, aby otáčky motoru padly téměř k hranici jednoho tisíce za minutu, šestiválec jede bez mrknutí oka, aniž by dal najevo jakoukoli nevoli. I pouhých 1400 otáček mu potom stačí k tomu, aby začal silně táhnout.
A táhnout, to motor rozhodně umí. Už při pouhém polechtání plynu dvoutunový pick-up doslova vylétne ze světel a zatlačí posádku do sedadel dosti významnou silou. Úžasná je také jeho využitelnost v celém spektru otáček. Ještě za hranicí čtyř tisíc motor stále vehementně zrychluje a do toho se ozve i velmi pěkným, hřmotným zvukem. Za motor si tedy Volkswagen zaslouží velkou pochvalu, neboť k celkovému charakteru Amaroku sedí větší šestiválec naprosto perfektně a při průměrné spotřebě kolem deseti litrů není ani rozežraný.
Motor navíc není zdaleka jediným prvkem, který působí kultivovaně. I po městě, kde většina pick-upů drncá a zadní tuhá náprava na listových perech nervózně poskakuje, chová se Amarok naprosto způsobně. Je znát, že byl podvozek auta laděn s přihlédnutím k civilnímu, dennímu používání, takže všechny nerovnosti, dokonce i ty opravdu velké, žehlí zavěšení s příkladným komfortem. Pochopitelně, že od SUV vrcholné třídy se dočkáte pohodlí ještě výrazně většího, ale žádné z nich nebude na druhou stranu působit tak robustním a nezničitelným dojmem. Amaroka, jakožto zástupce pick-upů s klasickou konstrukcí, můžete honit přes velké zpomalovací prahy, jako by se nechumelilo. Zvládne těžký terén, takže tohle je pro něj hračka.
Jenže stejně jako se Amarok neštítí terénu a rozbitých městských silnic, neštítí se ani rychlejšího, meziměstského cestování. V rámci svojí třídy předvede pravděpodobně vůbec nejlepší jízdní vlastnosti, takže ačkoliv to na vymetání okresek tak úplně není, nemusíte se bát s 5.3 metru dlouhým kolosem pořádně zatočit. Z klidu ho nevyvede ani jízda na dálnici, kde nevyžaduje korekce řízením a v kabině je obdivuhodné ticho. Navíc vězte, že až budete se svým pick-upem předjíždět okolní řidiče v nadlimitních rychlostech, budou na vás koukat stejně zvláštně, jako když jim ujedete ze světel s rozdílem třídy.
Osazení většího šestiválce bylo pro Amarok zkrátka a dobře obrovským krokem vpřed. Vůz je kultivovaný, jezdí skvěle a motor v jeho útrobách má síly na rozdávání. Přitom ale Amarok neztrácí nic v oblasti praktičnosti nebo využitelnosti na těžkou práci. Patrně jediným důvodem, proč nebude pick-up od Volkswagenu masově prodávanou záležitostí, je jeho cena. V současnosti začíná ceník Amaroku na částce 980 009 korun a špičkově vybavený, testovaný model, vyjde na 1 448 495 korun.
Plusy: | Motor: | |
výkon motoru | Typ motoru: | přeplňovaný, vznětový |
kultivovanost motoru | Válce / ventily: | 6 / 4 |
převodovka | Zdvihový objem (ccm): | 2967 |
nastavení podvozku | Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 165 / 3000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 550 / 1400 | |
Mínusy: | ||
absence dálkového zamykání korby | Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 193 | |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.9 | |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.7 / 9.2 / 9.8 | |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Délka ložného prostoru (mm): | 1555 | |
Šířka ložného prostoru (mm): | 1620 | |
Objem nádrže (l): | 80 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 2078 | |
Délka (mm): | 5321 |