Právě testujeme: Nissan Leaf
Umí současné elektromobily dostát požadavkům, které kladou zákazníci na konvenční, spalovací auta? Během prvních dnů testování Nissanu Leaf zjišťuji, že soužití s elektromobilem nese mnohá omezení. S elektromobilem dostanete příjemně jezdící auto s netradičním podáním výkonu a slušnou dynamikou, ale také neustálý boj o cenné kilometry dojezdu.
Leaf se již delší dobu chlubí tím, že pod podlahou disponuje větší 30 kWh baterii. Ta na papíře nabízí dojezd 250 kilometrů, jenže už první usednutí do plně nabitého auta prozradí, že taková sláva to nebude. Z palubního počítače totiž svítí dojezd jen 212 kilometrů, a pokud elektromobilu nepřistoupíte na jeho ekologickou hru, bude dojezd padat mnohem rychlejším tempem, než jakým skutečně jedete. Na prvních 80 procent baterie jsem zdolal jen lehounce přes 100 kilometrů, což není zrovna hodnota, kterou Nissan sliboval.
Aby vše fungovalo opravdu jak má, musíte zcela přenastavit to, jakým způsobem jezdíte. Myšlení dopředu a s tím spojená rekuperace je základ a významná úspora elektrické energie. Při tom ale nemáte příliš šancí užít si jízdní dynamiku, jakou elektromobil nabízí. I přes skromný výkon 109 koní má Leaf slušný odpich a v městských rychlostech akceleruje s vervou. Aby také ne, když je maximální hodnota točivého momentu 254 Nm dostupná již od nulových otáček a průběh výkonu prakticky lineární.