První dojmy: Subaru XV
Japonské Subaru se rozhodlo pro rok 2018 obdařit evropský trh hned dvojicí nových modelů. Jako první přišla před nedávnem zbrusu nová Impreza a nyní také její „vyšší bratr“ v podobě modelu XV. Základem je stejná platforma, technika, rozměry i většina karoserie, ale liší se pojetí a také dovednosti vozu v terénu.
Když už je řeč o platformě, oba vozy podpírá vylepšený základ, nazvaný prostě a jednoduše „Subaru Global Platform“. Kombinací materiálů, přidaných výztuh a trochy inženýrských kouzel, podařilo se dosáhnout výrazně vyšší torzní tuhosti a taky vyšší bezpečnost při případném nárazu. Aby ale k nárazu vůbec nedošlo, přihazuje Subaru oběma vozům už do základní výbavy systém EyeSight, sledující dění před autem dvojicí kamer, a pomáhající řidiči celkem sedmi různými asistenčními prvky.
V obou vozech je prakticky stejný také interiér. Na místě řidiče se sedí příjemně nízko a ve sportovní pozici, zadní sedadla pojmou dvojici dospělých pasažérů a kufr uveze důstojných 375 litrů nákladu, případně až 1310 litrů při sklopených zadních sedadlech.
Zatím jsou si oba vozy podobné jako vejce vejci, takže čím se tedy XV od Imprezy vlastně liší? XV dostalo hlavně zvýšený podvozek s přenastavenou geometrií a s jinou charakteristikou pružin a tlumičů. Tím pádem si vůz polepšil na solidní světlou výšku 220 mm, předznamenávající slušné schopnosti v terénu. Ty jsou navenek prezentovány ještě sadou ochranných plastů, rozprostírajících se po blatnících a náraznících.
Je potom dobré vědět, že žádný z těchto prvků rozhodně není jen na okrasu. Jak jsem se dozvěděl na zasněženém polygonu a v rozbahněném lese, XV v terénu opravdu umí a to dokonce víc, než bych od „nazvedané Imprezy“ původně čekal. Pohon všech kol se hrdinně pere se sjezdy a výjezdy, kde je mocným pomocníkem jízdní režim X-Mode. Ten sám brzdí při sjezdech z kopce, ale hlavně sám přibržďuje jednotlivá kola při výjezdech do kopce, čímž přenáší točivý moment na kola s nejlepší adhezí. Solidní nájezdové a odjezdové úhly navíc znamenají, že ani na větších překážkách vůz neškrtá nárazníky o zem. Samozřejmě nelze příliš počítat s tím, že by se majitelé XV ve velkém pouštěli do těžkého terénu, ale je dobré vědět, že zasněžené hory nebo rozbahněnou cestu k chatě zvládne Subaru bez sebemenšího zaváhání.
Terénním dovednostem navíc zdárně sekundují i schopnosti na zpevněných cestách. Stejně jako u Imprezy, i v tomto případě platí, že tuhá karoserie nechala inženýrům více volnosti při ladění samotného zavěšení. XV proto jede na tuhém, přesto však komfortním podvozku, jenž výborně balancuje mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi.
Samozřejmě nechybí ani trocha radosti z řízení, která je pro Subaru typická, a vše dokresluje typický motor. Stejně jako všechny další modely z nabídky, má i XV pod kapotou atmosférické čtyřválcové boxery, pyšnící se samozřejmě stejnými parametry, jako v případě Imprezy. Objednávat tedy můžete buď šestnáctistovku o výkonu 114 koní, nebo dvoulitr o výkonu 156 koní. Oba motory jsou standardně spojeny s bezestupňovou převodovkou Lineartronic a s již zmíněným pohonem všech kol. Zatímco slabší motor přijde vhod hlavně ve městě a při rychlejší jízdě působí již trochu dýchavičně, výkonnější jednotka uspokojí i touhu po svižnější dynamice.
Ceny XV začínají na částce 590 tisíc korun za slušně vybavený vůz, což je o 30 tisíc víc, než u Imprezy.