Test: Fiat 500X 2.0 MultiJet 9AT

P1090936Ruku na srdce, Fiatům z řady 500 jde zejména o styl. Platí to v případě základního malého „pětikila“, i nového crossoveru 500X. Výjimku udělal Fiat snad jen v případě MPV 500L, potažmo verze Living, kterým spíše než o styl, jde především o praktickou stránku věci. Soudit tak lze podle toho, že zatímco klasická 500 a 500X jsou hezké, 500L a Living jsou ošklivé.

Bystří čtenáři jistě postřehli, že jeden kousek z nabídky crossoverů 500X, objevil se zde již nedávno. Jenže zatímco tehdy se jednalo spíše o městskou variantu, vybavenou motorem 1.6 MultiJet, nyní přede mnou stojí pětistovka, tvářící se, jako by si pouštní duny dávala ke snídani. Kdysi usměvavý přední nárazník doplňují ochranné plasty a celý vůz halí vyzývavě rudá barva, rozčísnutá přes prostředek bílým pruhem. Ovšem ani přes všechny tyto prvky, nemění se na samotné podstatě crossoveru nic. Vykulený vzhled předních světel zůstal, stejně tak i boubelatá karoserie a terénní vzhled je zde spíše na okrasu.

Pod kapotou se v tomto případě ukrývá dvoulitrový čtyřválec z rodiny MultiJet, tedy turbem přeplňovaný agregát, požírající ze skromné 48 litrů objemné nádrže naftu. Výkon se oproti slabší šestnáctistovce, která však disponuje stejnou technikou, vyhoupl o 20 koní nahoru na výslednou hodnotu 140 koní. Stejnou cestu ušel i točivý moment, kterého je nyní 350 Nm, dostupných již od 1750 otáček.

P1090972Už od prvního nastartování je zcela jasné, že o co je motor oproti menšímu a slabšímu bráchovi větší a silnější, o to je bohužel také hlučnější. Agregát se projevuje poměrně výrazným klapotem, který se ve velké míře přenáší k posádce. Cizí nejsou motoru ani vibrace a místy jsem dokonce zauvažoval o zapnutí systému stop/start, u kterého jinak chválím fakt, že si auto jeho vypnutí pamatuje. Co mi paměť sahá, jedná se tak mezi současnou automobilovou produkcí o unikát. U všech ostatních značek totiž nezbývá, než stop/start vypnout (v případě jeho nechtěnosti) po každém nastartování zvlášť.

Na druhou stranu kromě toho, že si při jízdě budete muset pustit rádio o kousek více nahlas, nelze mít k samotné práci motoru dalších výhrad. Čtyřválec razantně nastupuje těsně před dvěma tisíci otáčkami a silně táhne do necelých čtyř. Na přední, či v případě potřeby na všechna čtyři kola, přenáší se jeho výkony skrze devítistupňovou převodovku s hydrodynamickým měničem. Ústrojí řadí většinou hladce a díky spoustě kvaltů umí udržovat nízké otáčky při rychlejší jízdě, ovšem jeho soužití s motorem není bez výhrad. Nezřídka nastávaly situace, kdy mi přišlo, že si skříň tak úplně neví rady. Občas jel motor ve zbytečně vysokých otáčkách a ani opakované lehké povolování plynu nevedlo k zařazení další rychlosti. Tu a tam se naopak stávalo, že jsem vyjížděl kopec v otáčkách příliš nízkých, s čímž motor vyjadřoval nesouhlas monotónním bučením.

P1090948O nastavení podvozku 500X jsem psal již ve starším testu, takže i tady platí, že se jedná o zavěšení spíše tužšího charakteru. Po městě se z vás 500X nesnaží vysloveně vytřást duši, ale jízdu po rozbité silnici ucítíte a na příčných nerovnostech dokonce i uslyšíte. Odhlučnění totiž nijak nevyniká a rázy se tak s radostí přenesou k uším posádky. Zkuste ovšem vyjet mimo obydlené zóny a podvozek ze sebe na rychlých trasách vydá to nejlepší. Náhle je vám totiž díky nízkým a širokým gumám k dispozici obrovské množství gripu a ani karoserie nemá tendence zběsile se naklánět ze strany na stranu. Když už přijde vrozená nedotáčivost, pošťouchne poháněná zadní náprava vůz opět do správného směru.

S výjimkou trochu tvrdohlavé skříně a hlučnějšího jízdního projevu ať už od motoru nebo od podvozku, jedná se o celkově vydařený crossover, hodící se zejména na delší cesty. Právě mimo město se totiž projeví kvality tužšího podvozku, nabízejícího slušný grip, ale i spotřeba zde padá hluboko pod osm litrů. Ve slušně zpracovaném interiéru se vzhledem k vyšší výbavě ukrývají pohodlná kožená sedadla, která neurazí ani při delším posezení. Za přední pasažéry se usadí bez problému i dospělí cestující, co však příliš nepotěší je kufr, který se se svými 350 litry (případně jen se 245, zvolíte-li rezervu) v kategorii příliš nevyjímá.

P1090995Fiat si v současnosti za časově omezenou verzi Opening Edition, která je už vybavena vším, co obsahuje i testovaná verze. Kromě pohonného ústrojí je to například barevný dotykový displej s navigací, bezklíčový přístup a startování nebo volič jízdních režimů DriveMood. Cena za takový kousek potom činí 718 900 korun.

Celkové hodnocení:4.5 out of 8 stars (4,5 / 8)
Motor:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Převodovka:4 out of 8 stars (4,0 / 8)
Podvozek:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Praktičnost:4.5 out of 8 stars (4,5 / 8)

Plusy: Motor:
výkonný motor Typ motoru: přeplňovaný vznětový
jízdní vlastnosti mimo město Válce / ventily: 4 / 4
spotřeba Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3750
Mínusy: Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750
spárování motoru a převodovky
tuhý podvozek ve městě Provozní vlastnosti:
hluk v interiéru Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 7.2 / 7.8
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 245
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hmotnost (kg): 1495
Délka (mm): 4273

You may also like...