Test: Renault Espace 1.6 TCe

P1120188Pátou generace dnes již legendárního MPV Espace, snaží se nám Renault ukázat, že ani velkoprostorový rodinný vůz rozhodně není jen o tom, kolik litrů hraček a nafukovacích lehátek můžete naložit do kufru. Nový Espace totiž hraje na elegantní, designově vytříbenou notu, které by měl navíc vypomoci i drobný příklon k oblíbené kategorii crossoverů.

Asi nebudu sám, když řeknu, že rodinná MPV rozhodně nepatří mezi auta, na která se člověk dívá s radostí. Design, který zpravidla zůstává u čistě účelového pojetí, se většinou nevymyká zažitým konvencím. Pro nový Espace toto tvrzení ale jednoznačně neplatí. Ať chci nebo ne, musím před prací francouzských designérů smeknout klobouk, protože s MPV takové elegance jsem čest ještě nikdy neměl. Na klínovitém tvaru sice není nic moc nového k vymýšlení, ale i tady platí, že když se chce, všechno jde. Blatníky zasahují vysoko do karoserie, čímž spolu s prolisem ve dveřích a nízkou linií oken vůz opticky hodně snižují. Karoserii, která byla v mém případě šedá, navíc lemuje až nezvyklé množství chromovaných doplňků, z nichž žádný však nepůsobí jakkoliv nemístně nebo lacině. Od lišt prahů, přes okolí LED světel až po obří kosočtvercový znak na přídi, vyzařuje ze všeho vyvážený a příjemný dojem. Drobnou zajímavostí budiž i to, že název modelu Espace bychom na voze hledali jen marně. Vzhledem k nejvyšší výbavě Initiale Paris, nachází se jak v přední masce, tak i na pátých dveřích, pouze slůvko Initiale.

P1120219Po otevření dveří se dojem z honosného exteriéru nijak nerozplyne, ba naopak. Dvojice předních míst je tvořena rozměrnými, koženými sedadly, která na první dobrou působí spíše jako vcelku slušná křesla. Masážní křesla, abych byl zcela přesný, neboť právě masáže se ve výčtu výbavy skutečně nachází. Tento nadstandard je ale bohužel vyhrazen pouze pro řidiče a spolujezdec si tak musí nechat zajít chuť. Podstatnou částí je dále i rozměrný středový panel, připomínající svým tvarem skokanský můstek. Zatímco v jeho vrchní části se nachází velký, dotykový a na výšku postavený displej, plynule navazující spodní část hostí volič převodovky a otočný ovladač pro ovládání infotainmentu. Dřevěné obložení nemusí být sice po chuti zdaleka každému, ale v rámci onoho opulentního vnitřního prostoru, kterým Espace disponuje, působilo na mě dobře. Velká pozornost byla věnována ambientnímu osvětlení, které je skutečně všudypřítomné. Má nastavitelné barvy i intenzitu, a ačkoliv působí hezky, trošku mě štvalo, že si jej v noci musím tlumit ručně a to zbytečně komplikovaným úkonem, vyžadujícím dlouhé hledání v menu.

Jakožto řidič uvelebuji své pozadí do zmíněného velkorysého sedadla a začínám s nastavováním pozice za volantem. Rozsahy nejsou zdaleka špatné a za chvíli již sedím za volantem přirozeně a pohodlně. Vyzdvihnout jednoznačně mohu výsuvnou stehenní opěrku v přední části sedáku, rozčarování naopak přišlo z viklající se hlavové opěrky. Ta je sice zajímavě tvarovaná a celá nastavitelná, ale vůle v ní mi osobně vadila. Přede mnou se za koženým volantem vyjímá přístrojová deska, rozdělená příčkami na tři části. Ta prostřední a hlavní je věnována kombinovanému budíku otáčkoměru a rychloměru, přičemž si můžete zvolit, jestli bude digitální ručička ukazovat hodnoty otáček, rychlosti, či využití energie. Levá část přístrojů zobrazuje teplotu chladicí kapaliny, ta pravá konečně i stav palivoměru. Zde si nemohu odpustit výtku směřující k rozlišení. Jeho osm kostiček totiž jen velmi nepřesně nastíní, kolik paliva v nádrži asi tak zbývá.

P1120181Ač je tedy zaměření na komfort zcela nepopiratelné, nesmíme opomenout, že Espace je stále MPV a praktičnost vnitřního prostoru je tedy tím faktorem, na kterém skutečně záleží. Zadní sedadla jsou proto tři příjemně rozměrná, samostatná místa, na kterých nalezne místo pro nohy i hlavu asi úplně každý. Samozřejmostí je možnost posouvání a sklápění opěradel. Nechybí ani vyhřívání pro dvě krajní místa a samostatná třetí zóna klimatizace. Za plnohodnotným sezením pro trojici dospěláků, nachází se pak i kufr, který nemůže být jiný než obrovský. Teoreticky mu lze vytknout snad jen užší průchod ve vrchní části, který může potenciálně vadit při převážení velkých kusů nábytku. Elegantní „frajeřinou“ je elektrické sklápění opěradel zadních sedadel. To probíhá z malého tlačítkového panelu přímo v kufru a sedadla se tak sklápí automaticky. Na jejich narovnání si musíte vystačit sami, což už ale není nic dramatického. Objem zavazadelníku činí přinejmenším 680 litrů při sedadlech posunutých zcela vzad, sedadla sklopená do podlahy znamenají dokonce 2 101 litrů.

Pod kapotou velkoprostorového MPV by sice leckdo čekal spíše naftový agregát, já jsem ale měl tu čest s nejsilnější, a zároveň i jedinou benzínovou jednotkou. Turbem přeplňovaná šestnáctistovka přenáší na přední kola svých důstojných 200 koní přes sedmistupňovou, dvouspojkovou převodovku EDC. Novátorsky působí systém 4Control, který podle potřeby natáčí zadní nápravu, čímž zvyšuje stabilitu na silnici a zlepšuje manévrovatelnost v nízkých rychlostech.

P1120236Kultivovaný motor si s převodovkou rozumí vesměs dobře, přesto však má jejich spolupráce drobné mezery. Ta první plyne ze samotné koncepce dvouspojkové převodovky, která, ač je nastavená sebelépe, neposkytne při pomalém popojíždění takový cit, jako zkušená noha na pedálu spojky. Jízda krokem v garážovém komplexu tak znamená tu a tam pocukávání a úplně příjemné není ani paralelní parkování, kdy se na zpátečku pohybujete buď hlemýždím tempem, nebo drobnými přískoky. Reakce na rychlé sešlápnutí plynu při normální jízdě nejsou sice vysloveně pomalé, ale ani vysloveně rychlé. Před každým podřazením do vyšších otáček se tak ústrojí nejprve chvilkově zamyslí a teprve poté začne jednat. Řešením je sportovní mód převodovky, ve kterém je připravena zrychlovat kdykoliv.

Běžná jízda je ovšem v Espace nadmíru příjemnou záležitostí. Převodové ústrojí řadí při klidné jízdě logicky, a když povolíte uzdu noze na plynovém pedálu, stává se z Espace rychlý dálniční křižník. Svůj lví podíl na tom má nadstandardně výkonný motor, který umí velké MPV vyslat z nuly na sto za hezkých 8.6 sekundy. Odhlučnění ve vyšších rychlostech není špatné, ale musím se přiznat, že jsem od dvouvrstvých oken čekal přece jenom o něco víc.

P1120210S motorem to tedy jde jak cestovatelsky, tak i svižně, v obou případech se však ozve o něco vyšší spotřeba, než ta která je udávána výrobcem. Mimo město lze cestovat okolo osmi litrů, ale sotva se zaseknete v městské zástavbě, počítejte s tím, že problém není ani jedenáctilitrová hodnota. Tu koneckonců uvidíte asi častěji, než byste chtěli.

Vedle již zmíněného systému 4Control, vévodí kolům i adaptivní zavěšení. Ve třech stupních nastavitelná tuhost je znát a pro účely klidného ježdění, kterým stráví řidiči nového Espace jednoznačně nejvíce času, není třeba řešit nic jiného než režim Comfort. Ten znamená o kousek lepší filtrování nerovností, ale také největší náklony karoserie. Ani komfortní nastavení ovšem nezaručí, že se uvnitř vozu při přejezdu výraznějších nerovností neroznese ostrá, vcelku citelná rána. Souhrnně to ale není s pohodlím špatné a zlé nejsou ani jízdní vlastnosti mimo město, kde doporučuji podvozek přitvrdit. Karoserie se potom naklání jen velmi rozumně, a ač se rozhodně nejedná o jakkoliv sportovně zaměřený vůz, okresku ve svižném tempu zvládne obstojně. Tuhost řízení se s jízdními módy taktéž mění, takže zatímco je v komfortním režimu značně přeposilované, v tom sportovním už je vedení vozu jisté a příjemné.

P1120237Oproti předchozím generacím Espace, je u té současné jasně citelný krok vpřed. Celkově jiná koncepce i zaměření znamenají nejen honosnější a lepší design, ale i povedený a stále velmi prostorný interiér. Silná benzínová motorizace je v případě MPV sice trochu neobvyklá, ale zájemce o vyšší dynamiku potěší, zejména pokud přehlédnou pár litrů spotřeby navrch.

Co se cen týče, můžete si Espace dopřát již od 784 900 korun. Ta znamená nejnižší výbavu Life a také slabší dvoulitr 1.6 dCi o výkonu 130 koní s manuální převodovkou. Chcete-li se vybavit vším komfortem a technologiemi, musíte se obrátit na výbavu Initiale Paris, která s testovanou motorizací stojí 1 024 900 korun.

Celkové hodnocení:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Motor:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Převodovka:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Podvozek:4.5 out of 8 stars (4,5 / 8)
Praktičnost:6.5 out of 8 stars (6,5 / 8)
Plusy: Motor:
honosný vnější design Typ motoru: přeplňovaný zážehový
pěkný a prostorný interiér Válce / ventily: 4 / 4
silný motor Zdvihový objem (ccm): 1618
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5750
Minusy: Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 2500
pomalejší převodovka
vyšší spotřeba Provozní vlastnosti:
hlučnější podvozek na nerovnostech Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 7.8 / 9.0
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 785
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hmotnost (kg): 1609
Délka (mm): 4857

You may also like...