Test: Volkswagen Golf GTD Variant

O legendárnosti Golfa, potažmo jeho verze GTI, již nemůže být řeč. Právě ostrý sportovní Golf bývá často předhazován jako „to jediné auto, které budete kdy potřebovat“, nicméně občas se trochu zapomíná na jeho dieselové provedení, nesoucí příznačný název GTD. Přitom nafta má co nabídnout.

V první řadě se určitě sluší zmínit, že do letošního roku nepřišel miláček davů v podobě Golfu jen tak. Pro rok 2017 se totiž odehrál facelift, ovšem jak už to u koncernových aut bývá, žádné odvážnější designové proměny zde neproběhly. Chcete-li s jistotou rozeznat „starého“ Golfa od toho faceliftového, zaměřte se na přední světlomety s novým uspořádáním. Nové jsou pochopitelně i nárazníky, hostící v případě verze GTD i nějaké ty aerodynamické prvky. O funkčnosti předního žebrování v černé barvě sice lze polemizovat, ale na efektnosti a agresivitě vozu dodávají, čímž svůj účel bezpečně plní.

Snad by to nebyl ani správný sportovně střižený Golf, kdyby interiéru nedominoval legendární kostkatý vzor. Ten převažuje na dobře tvarovaných sportovních sedadlech, obepínajících tělo tím správným sevřením, aby řidič a spolujezdec neklouzali v zatáčkách, ale zároveň nebyli obtěžováni horlivým bočním vedením na delších cestách. Pasažéři vzadu se samozřejmě bočního vedení nedočkají, nicméně prostoru zde mají více než dost a Golf v dlouhém provedení rozhodně nezarmoutí ani kufrem, jenž v základním postavení sedadel pojme 605 litrů zavazadel.

Ptáte se, jak se facelift projevil na vnitřním prostoru? Především se zde objevil nový široký displej, nahrazující klasické budíky. Ústřední motiv dvou analogových číselníků s ručičkami sice zůstal, nicméně digitálně vykreslená přístrojová deska teď umí zobrazit třeba mapu, spousty jízdních údajů, navigační pokyny a další prvky. Novinkou je také dotykový displej infotainmentu v elegantním, jednolitě skleněném designu. Vše funguje příkladně rychle a intuitivně, snad jen to kolečko na ovládání hlasitosti nám mohlo zůstat. Hned bych ho vyměnil třeba za pokrokové ovládání gesty, jehož funkce je tak trochu kostrbatá a celkově mě novinka nepřesvědčila natolik, abych kvůli ní opustil staré dobré ovládání z volantu.

Obsahem motorového prostoru se rychlý dieselový Golf prakticky neliší od sesterské Octavie RS TDI. Dvoulitr spalující naftu podává pěkných 184 koní výkonu a oproti verzi před faceliftem přenáší svůj výkon na kola hned sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Právě převodovka je oproti šestikvaltu poměrně výrazný skok kupředu.

Naftový motor si totiž s novým sedmikvaltem rozumí o hodně lépe, což se projeví zejména v městském provozu. Převodovka velmi logicky řadí, nepouští motor do příliš nízkých otáček, ani jej neroztáčí zbytečně vysoko. Tu a tam se sice objeví mírné zacukání při popojíždění nebo prudším zpomalení ke světlům, ale tento svůj deficit vynahrazuje převodovka třeba schopností velmi rychle reagovat na sešlápnutí plynu. Stačí jen opravdu malá chvilinka, aby měla převodovka podřazeno a motor začal silně táhnout.

Kdo chce častěji jezdit s GTD v městském provozu, měl by jednoznačně zauvažovat také nad příplatkovým adaptivním podvozkem. V režimu Comfort je totiž zavěšení do města naprosto ideální a dokonce i na osmnáctipalcových kolech se Golf přenáší přes nerovnosti v plném pohodlí, aniž by přitom působil zbytečně rozměkle.

Městský provoz by tedy Golfu šel, nicméně byla tady řeč o sportovním naladění a schopnostech, takže je čas se podívat, jak si vede německá ikona na okresních silnicích. Tentokrát opouštím režim podvozku Comfort a místo něj volím režim Sport. Zavěšení citelně ztuhne, přidá se tužší řízení, ostřejší odezva na plyn a samozřejmě i tak trochu kontroverzní zvukový modul, imitující dunící sání do interiéru.

GTD si náhle nechává líbit i vcelku tvrdé zacházení. Vůz se příjemně vede strmým řízením, naklání se jen ve velmi rozumné míře a systém XDS, přibrzďující podle potřeby přední kola, potlačuje nedotáčivost takřka obdivuhodným způsobem. Vyžadovalo by to ze strany řidiče opravdu velkou čuňárnu, aby Golf přešel do nějaké výraznější nedotáčivosti a opustil v zatáčce stopu.

Za schopnostmi podvozku nijak nezaostává ani motor. Ve středním pásmu od dvou do čtyř tisíc otáček má agregát slušnou energii a nechá se vytočit i k červenému poli, začínajícímu ve čtyřech a půl tisících. Opět vynikající práci předvádí automatická převodovka. Ústrojí hbitě reaguje na povely pádly pod volantem a dynamika stačí i ke svižnému předjíždění na okresce.

Pro Golfa ve vrcholném dieselovém provedení GTD tedy opět platí již několikrát omílaná, přesto však dokonale pravdivá poučka o univerzálním autě do prakticky každé situace. Ve městě pohodlný společník na každý den, na dovolené praktický křižník a o víkendu vcelku slušně zábavný srandista. Samozřejmě, že benzínový protějšek GTI nabídne více charakteru, více hravosti a lepší zážitek z řízení, ale na druhou stranu je tu nezanedbatelný faktor spotřeby. GTD se totiž prakticky všude vejde do osmi litrů na sto, nevyjímaje uspěchané přesuny po městě. A to je přesně ten argument, který mnozí zákazníci hledají, aby upřednostnili naftovou verzi před benzínovou.

Cenově začíná Golf GTD s kombi karoserií Variant a dvouspojkovou DSG převodovkou na částce 797 900 korun. Bohatá příplatková výbava, zahrnující třeba nejlepší dostupnou navigaci, adaptivní podvozek, střešní okno nebo kompletní jízdní asistenty, potom vyhnala cenu až na finální částku 1 175 200 korun.

Plusy: Motor:
rychlost a logika převodovky Typ motoru: přeplňovaný, vznětový
univerzální adaptivní podvozek Válce / ventily: 4 / 4
síla motoru ve středních otáčkách Zdvihový objem (ccm): 1968
přední sedadla Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750
Mínusy:
občasné pocukávání převodovky Provozní vlastnosti:
méně charakteru proti benzínovému GTI Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.6 / 6.4
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 605
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1492
Délka (mm): 4567

gal

You may also like...