Test: Volkswagen Passat Variant

P1040083Po exkurzi na samotný vrchol pomyslného žebříčku jménem Passat, kterou jsem absolvoval se špičkovým modelem vybaveným vrcholným pohonným ústrojím, je třeba se vrátit o kus níže na zem. Passat Variant, který se mi dostal do ruky obdařen motorem 2.0 TDI 110 kW, totiž představuje pravděpodobnou variantu toho, jak se u nás bude Passat prodávat.

Není třeba být vysloveně fanatikem do aut, abyste věděli, že Variant v názvu nového Passatu znamená verzi kombi. Prodloužená záď osmé generaci oblíbeného Volkswagenu sluší a je potřeba podotknout, že tvary jsou opticky hranatější než kdy jindy. Stejně jako u čtyřdveřového sedanu, i zde hraje dominantu výrazná linie, táhnoucí se přes celý bok auta a výrazně vůz snižující.

P1040100V předních partiích interiéru se oproti sedanu s ničím nehýbalo a i na zadních sedadlech tak naleznete stejně důstojnou porci místa. Změna karoserie totiž u Passatu neznamená žádný rozdíl v rozvoru náprav a přesně stejná zůstala zachována dokonce i celková délka vozu. Teprve pohled do kufru odhalí zásadní rozdíl a tím je 650 litrů pro náklad v základním postavení sedadel a až 1780 litrů při sklopení těch zadních. Průchod je díky elektricky ovládaným pátým dveřím bez diskuzí, hrana nárazníku je příjemně nízko a samotný zavazadelník není nijak narušován. Jako mávnutím kouzelného proutku se může z Passatu Variant stát doslova pojízdný hotel s jedním apartmánem pro dvě osoby, které se vyspí i při absenci nadměrného mazlení.

Zatímco dříve testovaný sedan disponoval špičkovou přístrojovou deskou, sestávající se vlastně jen z jednoho displeje, u verze Variant jsem si na tento prvek musel nechat zajít chuť. V mém zorném poli se tak nachází jen tradiční budíky, schované do dvou tubusů a doplněné barevným displejem palubního počítače. Uspořádání, které je pro Volkswagen typické a není mu co vytknout.

P1040123I v tomto testovaném voze ukazuje otáčkoměr otáčky dvoulitrového dieselu. Tentokrát je však místo dvou turbodmychadel k mání pouze tradiční jedno, což propůjčuje motoru výkon rovný 150 koní. Toto stádečko je na přední kola přenášeno samočinnou šestistupňovou převodovkou DSG, která se v oblasti dvouspojkových převodovek stále řadí mezi špičku. Řazení probíhá rychle, při běžné jízdě takřka nezištně a převodovka se chová nadmíru inteligentně. Jediným nedostatkem je prodleva před podřazením při náhlém sešlápnutí plynu. V tu chvíli se projeví drobné zaváhání, než si převodovka promyslí, co se po ní vlastně chce a jak na to odpoví.

Oněch 150 koní, které jsou navíc podpořeny ještě solidním točivým momentem 340 Nm, stačí k rozhýbání Passatu vcelku bez problému. Trhač silnic z vás sice nebude, ale rychlému předjetí na okresce se vůz nebrání, stejně jako poklidné jízdě, doprovázené navíc velmi poklidnou spotřebou. Zpravidla jsem si vystačil s necelými šesti a půl litry na sto kilometrů, s velmi lehkou nohou nebyl větší problém stlačit spotřebu i pod pět.

Jízdně si Passat drží již tradičně velmi vysokou úroveň, nicméně leckomu se bude zdát tvrdší, než by jej očekával. Podvozek je tuhý, což může být do města občas i nepříjemné, nicméně tento zápor bohatě vyváží mimo město, kde se z vozu stává naprosto jistý dálniční křižník. Ani rychleji projížděné zatáčky nedělají Passatu problém, ale odtažité řízení dá přece jenom najevo, že klidnější tempo vyhovuje lépe. Odhlučnění je vlivem použitých kvalitních materiálů na velice dobré úrovni, jen od prázdného kufru, který logicky nemůže dokonale odhlučnit zadní nápravu, se tu a tam přenese nějaký akustický ráz.

P1040134Passat ve verzi Variant, vybavený klasickým turbodieselovým motorem, má pro mnoho lidí potenciál stát se logickou a zejména praktickou volbou. Na běžné užívání 150 koní stačí a po těch 240, které nabízí motor BiTDI a které udělají z Passatu dálniční stíhačku, jsem si posteskl jen párkrát. Krom toho pro slabší motor hodně hovoří i spotřeba. No a v neposlední řadě je zde faktor ceny. Zatímco sedan s BiTDI a plnou výbavou lehce překročil 1.3 milionu korun, kombík se slabším dvoulitrem, automatem a v zásadě stejnou výbavou, vyjde o 100 tisíc levněji.

Celkové hodnocení:6.5 out of 8 stars (6,5 / 8)
Motor:6.5 out of 8 stars (6,5 / 8)
Převodovka:5.5 out of 8 stars (5,5 / 8)
Podvozek:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Praktičnost:7.5 out of 8 stars (7,5 / 8)

Plusy: Motor:
velmi úsporný motor Typ motoru: přeplňovaný, vznětový
jízdní vlastnosti Válce / ventily: 4 / 4
praktičnost Zdvihový objem (ccm): 1968
převodovka Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750
Mínusy:
tuhý podvozek do města Provozní vlastnosti:
občasné zaváhání převodovky Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.0 / 5.5 / 6.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 650
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hmotnost (kg): 1541
Délka (mm): 4767

You may also like...