Test: KIA Optima 1.7 CRDi
Mám-li to říct bez vytáček, musím se přiznat, že se mi už první Optima od příchodu na trh vlastně dost líbila. Chápu, že nechutně konzervativní firemní zákazníci možná nemuseli její vzhled přenést přes srdce, ale podstatné je, že byla Optima jiná, šla si vlastní cestou a vlastně byla opravdu hezká. A k tomu všemu taky moc pěkně jezdí.
Současná Optima se u nás v aktuální podobě prodává od minulého roku a pokud budeme skutečně důslední, hodilo by se připomenout, že se jedná celkově již o čtvrtou generaci takto pojmenovaného modelu. My však na našem trhu známe Optimu teprve od generace třetí, neboť předchozí modely se ve většině Evropy prodávaly jako KIA Magentis.
Dost ale dějepisu. Optima se pro loňský rok změnila, ovšem ne natolik, aby ztratila cokoliv ze svojí trochu zvláštní přitažlivosti. Designový prvek v podobě jednolitě působící masky se světly zůstal zachován a k mé naprosté spokojenosti je na svém místě i chromovaný oblouk, kopírující linii střechy od víka kufru až k zrcátkům. Optimě to vzhledově dodává na eleganci a zadní část vozu je esteticky protažená. Vůbec špatná nejsou ani zadní světla a kladně hodnotím také poctivou, decentní a nijak neukrytou výfukovou koncovku.
Interiér testovaného kusu nemusí být všem po chuti, neboť kdo se nekamarádí se šedými barvami uvnitř auta, ten spokojen rozhodně nebude. Kdo má však v oblibě světlejší a prosvětlenější interiéry, přijde si zde na své. Vše s výjimkou volantu a středového panelu je zahaleno do nějakého odstínu šedi a to včetně polokožených sedadel. Když už jsem naťukl sezení, v oblasti pozice za volantem je na tom KIA výborně. Byl jsem mile překvapen, jak nízko šla sedačka pomocí páky na boku „odpumpovat“ dolů a také jak blízko si lze přitáhnout volant. Jeden ergonomický prohřešek by se ale přece našel a bere na sebe podobu loketní opěrky, která je prostě moc krátká. V době posuvných a výškově nastavitelných loketních opěrek Optima zaostává a moje vcelku průměrně dlouhá paže, spočívající spoustu času na řadicí páce, dosahovala loktem sotva na její okraj.
Jinak je ale vše okolo mě v nejlepším pořádku. Dvojice jednoduchých budíků je přehledná a nabízí barevný displej palubního počítače. Prostřední část palubní desky potom okupuje dotykový displej sympaticky rychlé a funkční navigace. Displej sám o sobě není malý, ale na plastu okolo něj je vidět, že je zde ponecháno místo ještě pro větší, osmipalcovou verzi, která náleží nejvyšší výbavové verzi.
Pro pasažéry v zadní řadě nechává Optima nadprůměrnou porci místa pro nohy, ovšem s místem na hlavu mohou mít vyšší jedinci problém. Se svými 184 centimetry jsem trochu drhnul vlasy o strop, ovšem na zalomení krční páteře to ještě rozhodně nebylo. Jedinci okolo 190 centimetrů už to ale tak jednoduché mít nebudou a u nich může nastat problém. Holt drobná daň za elegantní exteriér se svažující se zádí. Místa v kufru s objemem 510 litrů je opravdu požehnaně, ale jako u všech čtyřdveřových sedanů je tu lehký problém s přístupností. Pokud se vám něco zakutálí až k opěrákům zadních sedadel, musíte se pořádně natáhnout. Zadní sedadla jsou pro všechny případy samozřejmě sklopná, jen škoda zúženého průchodu mezi interiérem a kufrem, který vylučuje převoz některých širších předmětů.
Pod kapotou manažerského sedanu nalezneme v Evropě stále velmi populární čtyřválcový turbodiesel. Ten v Optimě má lehce netradiční objem 1.7 litru a aniž by na něm bylo cokoliv špatně, nastává zde ten zádrhel, že je v nabídce pro daný model jediný. V současné době KIA nenabízí žádnou jinou variantu a lze si pouze vybrat, jestli bude vaše jedna-sedmička spolupracovat s klasickou manuální převodovkou, nebo s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem. Pouhý jeden motor sice nedává příliš na vybranou, zejména vezmeme-li v potaz mnohdy velmi široké palety motorizací u konkurence, ale KIA by snad mohla do budoucna přijít s dalšími jednotkami.
Můj testovaný kus byl vybaven zmíněnou manuální převodovkou, což se mi k image velkého sedanu s dieselovým motorem zrovna nehodí. Po automatu bez nutnosti neustále šlapat na spojku jsem si však posteskl jen poměrně výjimečně. Tak v první řadě nutno poznamenat, že se se šestistupňovým manuálem v Optimě řadí velmi pěkně. Páka skáče v přesně vymezených drahách s příjemným odporem, ve kterém je dokonce náznak určité mechaničnosti. Škoda jen malinko hlučnějšího zapadání jednotlivých rychlostí, které jsem pozoroval hlavně v horní řadě kulisy. No a potom je tu kultivovanost samotného motoru a jeho ochota pracovat v otáčkách okolo 1300 za minutu. I od této hranice, kde již spousta konkurenčních motorů protestuje, umí se čtyřválec v Optimě bez trhání a pazvuků posbírat, aby o pár set otáček výš začal táhnout.
Všech 340 Nm je dostupných již od 1750 otáček, a ačkoliv není výkon 141 koní nijak oslnivou hodnotou, umí se Optima hýbat s vervou. Zrychlení z nuly na sto za rovných deset sekund sice jasně naznačuje, že se nejedná o nijak rychlé svezení, ale v provozu se loudat rozhodně nemusíte. V zásadě jediný mínus kombinace pohonného ústrojí jsem spatřoval ve svižnějších rozjezdech. Jedna-sedmička nemá v nízkých otáčkách bez pomoci turba zrovna páru a nápomocný není ani zmatený elektronický plyn.
Spotřeba se řadí k průměru třídy. S Optimou se lze dostat i na hodnoty kolem pěti litrů na sto, jenže to vyžaduje trochu snažení a spíše rovnou okresní silnici první třídy. Ve městě jsem se pohyboval lehce přes šest, což je ovšem stále velmi dobré. Navíc se v zadní části nachází štědrá, sedmdesátilitrová nádrž, takže by ani přes 1000 kilometrů na zátah neměl být vůbec žádný problém.
Jízdní projev Optimy je jedním slovem vydařený. Inženýři v KIA nezaostávají za konkurencí a stejně jako je jediný naftový motor univerzální pohonnou jednotkou, je univerzální i nastavení podvozku. KIA tedy dobře filtruje městské i mimoměstské nerovnosti a má dobré odhlučnění, přesto se ale nebojí ani svižnější jízdy. Po okreskách se vůz nese s jistotou a dokonce i s lehkostí, příliš se nenaklání do zatáček a působí celkově vyváženě. Až jsem si mnohdy posteskl po silnějším motoru, neboť ani ve výrazně silnějším naladění by se podvozek určitě neztratil. Co se řízení týče, jakoukoliv zpětnou vazbu od něj nelze očekávat, ale potěší velká variabilita účinku posilovače. Aniž by měla Optima ručně nastavitelné režimy řízení, dá se po městě volant ovládat s jen minimálním úsilím. Mimo město naopak příjemně přituhne a vůz se vede jistě.
Je tedy na čase položit si finální otázku. Má Optima na zavedené protivníky ze svého segmentu? A umí nabídnout totéž co oni? Naprosto jisté bohužel je, že KIA významně ztrácí v oblasti selekce motoru. Jak už bylo řečeno výše, 1.7 CRDi není ani náhodou špatný motor, je prostě jenom jeden. Pokud si ale odmyslíme tento zádrhel, snese KIA srovnání s prakticky jakýmkoliv konkurentem. Podvozek je nastaven takřka ideálně do města i na dlouhé cesty, vnitřní prostor je pěkně provedený a zpracovaný, a dokonce mi vůbec nijak nevadil fakt, že musím v manažerském sedanu řadit. No, a aby toho nebylo málo, tak je Optima alespoň dle mého názoru vážně hezkým autem.
Jak už asi tušíte, není ceník Optimy vzhledem k jedné motorizaci a dvěma převodovkám nijak rozsáhlé čtení. Vůbec nejlevněji lze pořídit Optimu za 639 980 korun a to ve výbavě Business Line. Už tady jsou k dispozici prvky jako navigace, parkovací kamera a senzory nebo LED denní svícení. Testovaná druhá nejvyšší výbava Exclusive vyjde se stejným pohonným ústrojím na 734 980 korun a přidá prvky jako xenonové světlomety, LED mlhovky, bezklíčový přístup, polokožená vyhřívaná sedadla nebo vyhřívaný volant.
Plusy: | Motor: | |
nastavení podvozku | Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
pozice za volantem | Válce / ventily: | 4 / 4 |
vnější design | Zdvihový objem (ccm): | 1685 |
pružnost motoru | Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 104 / 4000 |
řazení | Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 340 / 1750 |
Mínusy: | Provozní vlastnosti: | |
elektronický plyn při rozjezdech | Maximální rychlost (km/h): | 203 |
krátká loketní opěrka | Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.0 |
místo nad hlavami zadních pasažérů | Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.4 / 5.3 / 6.0 |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Zavazadlový prostor (l): | 510 | |
Objem nádrže (l): | 70 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1515 | |
Délka (mm): | 4855 |