Test: KIA Optima SW 1.7 CRDi

P1180809Asijské zastoupení střední třídy, nebo chcete-li segmentu D, to v naší části světa nemá vůbec jednoduché. Zažitá německá (či tuzemská) banda vévodí trhu pevnou rukou a zejména z koláče firemních zákazníků není zrovna jednoduché si něco uříznout. Konkrétně u Optimy si ale troufám tvrdit, že by se mohlo zadařit.

Optimu v dlouhé karosářské verzi SW jsem dostal nikoliv v maximální výbavě, jak je u novinářských aut poněkud běžné, ale naopak v základní verzi, nazvané velmi trefně Business Line, cílící hlavně na firmy a jejich manažery. Ti si sice nedopřejí nadstandardní služby LED světel, jízdních asistentů nebo prémiové audiosoustavy, ale ani tak rozhodně nebudou ošizeni.

P1180851Už v základní verzi totiž Optima nabízí třeba infotainment s dotykovým displejem, navigací, USB a AUX vstupem. Celý systém navíc běhá příjemně rychle a jeho ovládání je velmi intuitivní. Krom toho jsou zde i standardnější prvky. Volant a hlavice řadicí páky jsou pošity kůží, sedadla mají elektricky nastavitelnou bederní opěrku, zadní skla jsou tónovaná, nechybí ani tempomat s omezovačem rychlosti, multifunkční volant nebo samostmívací zpětné zrcátko. Ruku na srdce – ve výsledku jsem zatoužil už jen po jednom jediném prvku a to po lepších světlometech, než jsou klasické žárovkové s mlhavým žlutým světlem.

Interiér Optimy je příjemným místem k bytí. Velkou pochvalu zaslouží pozice za volantem, kterou lze naladit správně nízkou, s volantem blízko u těla a pedály naopak na delší nohy. Sedadla jsou pohodlná a jedinou výtku lze směřovat snad jen k loketní opěrce, kterou nelze polohovat a nachází se příliš daleko vzadu. To nejlepší se ovšem ukrývá v oblasti pro zadní pasažéry, kde Optima nabídne opravdu prémiovou porci prostoru pro každého. Nad hlavou je místa „pouze“ dost, místa pro kolena je ale hodně nadstandardně. A nezaostává ani kufr, jehož 552 litrů pojme hodně manažerských aktovek a 1686 litrů po sklopení sedadel možná odstěhuje i nějaký ten kancelářský nábytek.

P1180881Pod kapotou Optimy není příliš co řešit. Pokud nechcete sportovní zážitky s přeplňovaným benzínovým dvoulitrem ve verzi GT, nabízí KIA v současné době pro svůj sedan/kombík jen jeden jediný motor. To lze oproti konkurenci vnímat jako slabinu, nicméně faktem je, že naftovému čtyřválci o objemu 1.7 litru, nabízejícímu 141 koní výkonu, není vlastně moc co vytknout.

Motor se obecně řadí mezi kultivovanější jednotky, a aniž by nabízel nějak zázračné výkony či dynamické vlastnosti, udělá vše, co se po něm chce. Maximum točivého momentu v podobě 340 Nm přichází již od 1750 otáček a svoje nejlepší kousky předvede vznětová sedmnáctistovka v oblasti mezi 1500 a 2500 otáčkami. Za první polovinou otáčkoměru sice dále táhne, ale už nijak nesílí a přes 4000 je vysloveně zbytečné ji trápit.

P1180820Motor je zkrátka určen hlavně na klidnou jízdu bez agresivního předjíždění, čemuž odpovídá i naladění šestistupňové převodovky, se kterou je spojen. Řazení je sympaticky přesné a jde zpravidla zlehka, ale zamrzí drobné vůle řadicí páky a také hlučnější chod. Rychlosti jsou od sebe „ekologicky“ daleko, což může být po městě poněkud otravné, jelikož městská padesátka vychází přesně mezi trojku a čtyřku. Na druhou stranu je zde bonus v podobě spotřeby. I ve městě se dlouhá Optima pohybuje takřka výhradně do šesti a půl litru na sto a mimo město se lze přiblížit na hranici pěti. Se sedmdesátilitrovou nádrží to znamená dojezd přes tisíc kilometrů na jediné natankování.

Vůbec nejklidnějším a nejpříjemnějším prvkem celého auta ovšem musím bez delšího váhání vyhlásit podvozek. Volba nejnižší výbavy totiž neznamená jen absenci některých (a mnohdy zbytečných) komfortních prvků. Znamená také nejmenší kola o rozměru 16 palců, obutá do pneumatik 215/60, tedy s patřičně vysokým profilem. Že zvenku Optima nevypadá jako žebřiňák na obrovských moderních ráfcích, to jistě velmi rádi přežijete, neboť výměnou dostanete opravdu velmi pohodlné auto.

P1180803Po rozbité městské silnici se komfortně naladěný podvozek na vysokých gumách nese s lehkostí pírka a nezaskočí jej ani větší výtluky. Na delších nerovnostech sice celý vůz mírně poskočí, místo toho, aby je „přeplul“, ale to už se dostávám k druhé výhodě, kterou jsou jízdní vlastnosti mimo městskou zástavbu. Optima se nijak dramaticky nenaklání, drží stopu jak v zatáčkách, tak při rychlé jízdě na dálnici a nebrání se ani drastičtějšímu zacházení. Proti tomu se ale na druhou stranu staví motor, jehož charakter a výkon není zrovna ideální pro sportovní jízdu.

P1180885Nakonec tedy musím říci, že být manažerem ve středně velké firmě, za Optimu „v základu“ bych se rozhodně nezlobil a stejně tak se za ní nemusí zlobit ani tátové od rodin. Stručně a jednoduše je Optima prostorná, velmi pohodlná, ale taky hezká a vzhledem k provedení i solidně vybavená. Je jen drobná škoda, že se v ceníku nalézají pouze dva motory. Testovaný 1.7 CRDi malinko zaostává na výkonu, kdežto přeplňovaný dvoulitr o výkonu 245 koní ve vrcholné verzi GT je zase trochu přehnaný. Chtělo by to zkrátka nějaký mezistupeň.

A na kolik vlastně taková Optima Business Line vyjde? Ceníková cena je nastavena na vcelku přívětivých 669 980 korun a jediný příplatek se týká metalického laku, či případně automatické převodovky. S tou cena roste na 724 980 korun.

Plusy: Motor:
vyváženě naladěný podvozek Typ motoru: přeplňovaný vznětový
spotřeba Válce / ventily: 4 / 4
místo na zadních sedadlech Zdvihový objem (ccm): 1685
pozice za volantem Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750
Mínusy:
slabé světlomety (u Business Line) Provozní vlastnosti:
krátká loketní opěrka Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.3 / 6.0
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 552
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hmotnost (kg): 1545
Délka (mm): 4855

You may also like...