První dojmy: Subaru Impreza
Psal se rok 1992, když na svět poprvé vyjelo Subaru Impreza. Legendární a zcela bez diskuze nejznámější model japonské automobilky, se po delší odmlce konečně znovu objevuje i na našem trhu a to v celkově páté generaci. Jak se nová Impreza povedla, mohl jsem vyzkoušet hned mezi prvními.
V první řadě je nutno říci, že Impreza stojí na zcela nové platformě, která umožnila zlepšení v mnoha ohledech. Nové Subaru je tužší ve zkrutu, celkově pevnější a samozřejmě taky bezpečnější. Bezpečnost si mimochodem vzala japonská značka opravdu k srdci a výsledkem je vůbec nejlepší dosažený výsledek v historii japonských nárazových testů JNCAP, a také plných pět hvězd v evropské obdobě EuroNCAP.
Jenže novou platformu nepozná řidič Imprezy pouze při případné nehodě. Výhody tužší karoserie, spojené s nízkým těžištěm a výborně odladěným podvozkem, jsou totiž pozorovatelné při každodenní jízdě. Právě kombinace komfortu a jízdních vlastností je u Imprezy obrovským tahákem.
Ještě před tím, než jsem do auta usedl k první testovací jízdě, měl jsem reference, že je podvozek nového vozu vážně skvělý. Jenže pocity po ujetí prvních kilometrů prakticky předčily snad veškerá očekávání. Impreza hravě a s lehkostí filtruje nerovnosti rozbitých silnic a vyspárovaných dálnic, přičemž o své práci dává posádce vědět pouze tlumeným dusotem od kol.
Nejlepší na tom ovšem je, že si úroveň komfortu nevybrala v zásadě žádnou daň na jízdních vlastnostech a schopnostech. Již zmíněné nízké těžiště, dané zejména plochým, nízko uloženým boxer motorem, znamená jen minimální náklony karoserie a tedy bleskurychlé reakce na pohyby volantem. Pro Subaru typický pohon všech kol se potom spolu s vektorováním točivého momentu projevil na absenci nedotáčivosti, kdy Impreza neohroženě drží stopu.
Imprezu jsem také vyzkoušel hned v obou nabízených kombinacích pohonného ústrojí. Pohon všech kol dostanete vždy a v každé výbavě, stejně jako bezestupňovou převodovku Lineartronic, plynule měnící převodový poměr. Liší se tedy pouze motor, a k mání jsou dva různé ploché čtyřválcové boxery spalující benzín. Oba mají atmosférické plnění, jen jeden se pyšní objemem 1.6 litru a výkonem 114 koní, zatímco druhý nabídne rovné 2 litry a výkon 156 koní.
Přestože slabší z obou jednotek nevypadá na papíře právě dynamicky, není důvod jej klidnějším řidičům nedoporučit. Šestnáctistovka samozřejmě není nijak významně rychlá, ale rozhodně nepůsobí dojmem, že by s autem o hmotnosti kolem 1400 kilogramů nějak zápolila.
Kdo chce však s Imprezou jezdit svižně, měl by přece jenom sáhnout po výkonnějším dvoulitru. Ten totiž udělá z japonského hatchbacku příjemně rychlé auto, a jeho výkon se neztratí ani na dálnici, ani při občasném předjetí na okresce. Stejně jako menší brácha, vydá ze sebe i dvoulitr to nejlepší až ve vyšších otáčkách, ovšem ani při vytočení a plném zápřahu neztrácí sympaticky kultivovaný projev a do interiéru neřve.
První dojmy z Imprezy jsou tedy téměř výhradně pozitivní. Pátá generace legendárního modelu od Subaru nabízí naprosto špičkový podvozek, solidní motory, ale i slušně zpracovaný a prostorný interiér, do kterého se bez problému vejde čtveřice dospěláků a 385 litrů zavazadel v kufru. Velkou výhodou je také bezpečnostní systém EyeSight, sjednocující celkem sedm jízdních asistentů včetně adaptivního tempomatu, dostupný již u nejnižší výbavy bez dalšího příplatku. Základní cena Imprezy je nastavena na 560 000 korun.