Jízdní dojmy: Toyota Land Cruiser 6×6
Můžete sice namítat, že je Toyota Land Cruiser „sedmdesátkové“ řady stroj starý a v mnoha ohledech snad i přežitý, jenže to nevyvrátí fakt, že se jedná o vynikající terénní vůz ze staré školy, kterému se ještě dnes dostává velké lásky ze strany nadšenců i profesionálů. Není tedy divu, že se rozliční lidé pouští do rozličných úprav, aby byla legenda ještě schopnější.
Příkladem za všechny budiž úprava od firmy NSV, která přihodí na „sedmdesátku“ hned dvě kolečka navíc. Konkrétně se čtyřdveřový pick-up s označením HZJ 79 prodlouží o parádních 85 centimetrů na výsledných 608 čísel a k originální jedné zadní nápravě, přibyde ještě druhá. Ta zde ovšem není plácnutá jen tak bez rozmyslu. Zavěšení obou náprav je propojeno ocelovou kolébkou, takže ve chvíli, kdy jde prostřední náprava nahoru, tlačí zadní nápravu směrem dolů, čímž podporuje trakci. Obě nápravy jsou potom poháněny ze středového diferenciálu každá svým kardanem a v nabídce pochopitelně naleznete i možnost uzávěrek všech diferenciálů.
Co se samotného úpravce týče, firma NSV má svůj původ v Austrálii, ovšem po letech se přesunula blíže svým primárním zákazníkům – tedy do Dubaje. Koneckonců jen málokde na světě je o těžkotonážní off-road s trojicí náprav takový zájem. Netřeba asi připomínat, že ač je vůz primárně určen do užitkového sektoru profesionálům a společnost Dajbych jej nabízí třeba vojsku, lesníkům a horníkům, v Dubaji nalezne „šest-krát-šestka“ svoje zákazníky i mezi jednotlivci. Ti jí budou používat jako nákupní tašku a na korbě budou vozit třeba klec s tygrem.
Když už jsme u přepravních schopností, u klecí s exotickou zvěří to rozhodně nekončí a 6×6 je v této oblasti proti klasickým čtyřkolovým modelům na zcela jiné úrovni. K 2.4 tunám pohotovostní hmotnosti lze přihodit ještě 3.3 tuny nákladu a zapřáhnout přívěs o hmotnosti dalších 3.5 tuny. To je vpravdě ideální pokud zrovna potřebujete posouvat kontinenty po mapě, ovšem o něco méně ideální, pokud disponujete pouze řidičákem skupiny B. S ním si s upravenou Toyotou po silnici legálně nezajezdíte.
Naštěstí pro mě, nýmanda jenž má vyplněna data v řidičáku u směšně malého počtu kolonek, odehrávalo se svezení s šestikolovým Land Cruiserem tam, kam vůz bezesporu patří. Terénní polygon plzeňské pobočky autosalonu Dajbych sice nevynikne rozlohou, ale o to náročnější a vzhledem k počasí i bahnitější překážky jsou zde připraveny. Vedle brodů, které si mohutný off-road dává díky povolené brodivosti 750 milimetrů ke snídani, jsou tu přímo brutální výjezdy, prudké sjezdy nebo překážky testující světlou výšku i křížení náprav.
A šestikolka projíždí vším tím marastem, jako by se ani nechumelilo. Její šestiválcový dieselový motor má nadstandardní objem 4.2 litru, turbodmychadlo a točivý moment 320 Nm, který je k dispozici prakticky ihned. Celou trasu včetně míst, na kterých se u čtyřkolek již musí zamykat diferenciály, absolvuji s otevřenými diferáky, jen se zařazenou redukcí. V manuální převodovce dávám dlouhou pákou za dva a stačí prakticky jen pustit spojku, abych uvedl třínápravový kolos do pohybu. Pod prvním výjezdem je potřeba si najet, ale i přes bahno, které se ve vyjetých kolejích v prudkém kopci drží, vyjíždí Land Cruiser na redukovanou dvojku s jistotou tanku. Jen občas slyším, jak si tu a tam hráblo některé ze čtyř zadních kol, ovšem další tři se spolu s přední nápravou postarají o to, aby auto ani nezpomalilo.
Manipulace na polygonu, jehož podstatná část vede přímo lesem, samozřejmě taková sranda není. Tam kde se čtyřkolové Land Cruisery s lehkostí otáčí na pětníku, musí si šestikolka pořádně najet a nezřídka i zacouvat. Díky relativně vysoké pozici mám sice perfektní přehled o tom, co se děje před autem a čouhající rohy přídavného ocelového nárazníku mi umožňují míjet porost na centimetry, ale dlouhatánský zadek musím jen odhadovat. Při otáčení jsem byl dokonce moc rád za couvací kameru, jejíž obraz se zobrazuje na displeji na palubní desce.
V čem však šestikolka v terénu doslova vládne, to je stabilita auta na nerovnostech. V díře plné bahna, kde jsou klasická auta na pokraji zapadnutí, má dlouhý Land Cruiser ještě pořád jednu nápravu, která může zabrat na zpevněném povrchu. Totéž platí pro jízdu na dvou protichůdných roletách, které testují křížení náprav. Zatímco se čtyřmi koly se auta zběsile kymácí ze strany na stranu a ztrácí adhezi na odlehčených kolech, třínápravové auto jede prakticky rovně.
Kromě naftového motoru 4.2 litru s turbodmychadlem, je v nabídce ještě verze s atmosférickým plněním, nebo vidlicový benzínový šestiválec o objemu 4 litrů, dopovaný kompresorem. Atmosférickou variantu tohoto motoru jsem na stejném polygonu vyzkoušel v běžném, dvounápravovém Land Cruiseru GRJ 76 a musím říci, že právě benzínová jednotka by byla mou volbou. Motor má nesmírně kultivovaný chod, plynulejší nástup točivého momentu a samozřejmě mnohem širší spektrum použitelných otáček. Jen je potřeba smířit se s tím, že má-li se jednat o Land Cruiser 6×6, budou se motory drasticky lišit spotřebou ve prospěch dieselových jednotek.
Po dni stráveném ve společnosti Land Cruiseru 6×6 musím říci, že se jedná o vskutku impozantní stroj. Jedná se o stroj na tvrdou a těžkou práci, který se nezalekne jakékoliv výzvy a cizí mu není ani ten nejtěžší terén. A přes to všechno se umí pohybovat po silnici s důstojností a uvnitř jeho kabiny naleznete i značnou míru lidského pohodlí. Zda se bude tento kolos někdy pohybovat po českých silnicích v roli osobního auta, to je zatím ve hvězdách, nicméně už teď je jasné, že by se jeho řidič překvapenými pohledy okolí asi skvěle bavil.
Co se cen týče, český ceník zatím neexistuje, nicméně podle prvních informací se bude cena blížit částce 2 500 000 korun. To je asi dvojnásobek sumy, za kterou pořídíte model GRJ 79 – čtyřdveřový pick-up, ze kterého 6×6 vychází. Hodně potom bude záležet i na příplatkové výbavě, jejíž seznam je u šestikolky zajímavé čtení. Přiobjednat si můžete nejen zmíněné uzávěrky diferenciálů nebo automatickou převodovku, ale taky šroubované beadlock disky kol, pancéřování, vzduchové odpružení, naviják nebo elektrický systém se záložní baterií. Mně by se ovšem plně líbil model GRJ 76, tedy zmiňovaný pětidveřový uzavřený vůz, pod jehož kapotou buší atmosférický šestiválcový čtyřlitr na benzín. Ten vychází na 1 049 437 korun bez DPH.
Technické údaje:
Motor: | |
Typ motoru: | přeplňovaný, vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 2 |
Zdvihový objem (ccm): | 4164 |
Nejvyšší výkon (k): | 200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm): | 320 |
Průchodnost terénem: | |
Brodivost (mm): | 750 |
Nájezdový úhel vpředu (°): | 40 |
Nájezdový úhel vzadu (°): | 35 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Délka (mm): | 6080 |
Rozvor (mm): | 3640 |
Objem nádrže (l): | 90 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 2420 |
Užitečná hmotnost (kg): | 3 330 |
Hmotnost přívěsu (kg): | 3500 |