Právě testujeme: KIA Optima
Může se vůbec KIA pouštět do křížku se zažitými manažerskými sedany jako je Škoda Superb nebo Volkswagen Passat? A co teprve s prémiovou třídou v podobě Audi a BMW? Model Optima to zkouší již v druhé generaci a nutno poznamenat, že svým soupeřům leckde důstojně stačí. Navíc nabízí podobné prvky za mnohdy lepší ceny.
Optimu testuji vybavenou naftovým čtyřválcem o objemu 1.7 litru, jenž podává výkon 104 kW. Říkáte si teď, že se patrně jedná o nějakou ekonomickou variantu, neboť konkurence zpravidla nabídne naftové motory daleko vyšších výkonů? Bohužel se v tuto chvíli jedná o jedinou jednotku, kterou u korejské značky do Optimy dostanete. Zlepšení v této oblasti by mohl přinést až příchod očekávané varianty kombi, která se objeví v průběhu roku.
Motor je napojen na šestistupňovou manuální převodovku, které v nabídce sekunduje ještě sedmistupňový dvouspojkový automat. Manuál v manažerském sedanu sice není kdovíjak žádoucí, ale ten v Optimě funguje na výbornou. Jednak se zde řadí opravdu velmi dobře, po přesných drahách a s příjemným odporem, jednak je tu i nezanedbatelný faktor spotřeby a Optima v této kombinaci pohonného ústrojí jezdí vážně „za pár“.
Co do podvozku, ten si nezadá s vrcholem své třídy. Zavěšení je tak akorát tuhé a vůz na relativně malých, sedmnáctipalcových kolech jede městem díra nedíra, jako by se nechumelilo. Neméně dobré je i odhlučnění a jak dojde na zatáčky, Optima se nikam nenaklání a zůstává příkladně stabilní a jistá.