Test: BMW X4 xDrive30d
SUV s „kupé“ karoserií na jednu stranu rozdělují společnost, na stranu druhou jsou velkým trendem. Z odvážného nápadu v podobě BMW X6 byl okamžitý úspěch a tak musela nutně přijít na trh i menší verze, pojmenovaná X4. Je ale malé kupé-SUV skutečně dobrým BMW, nebo se jedná jen o chlubítko?
Design X4 je, ostatně jako u kteréhokoliv jiného auta, značně subjektivní záležitost. Jen málokterý design však vyvolá tolik vášnivou debatu, jako právě SUV s „ušlápnutou“ zádí. Přiznám se, že ani já nejsem právě příznivcem siluety X4 a do osobního vozového parku bych volil spíše klasické SUV X3, ale jak se správně říká – proti gustu žádný dišputát. Pokud chce někdo vyměnit 50 litrů v kufru za splývavou záď, proč mu to zakazovat.
Když už jsem naklepnul velikost kufru a tedy i praktičnost, nutno uznat, že na tom X4 není vůbec špatně. Zavazadelník je oproti X3 (teď již předchozí generace, nová X3 se představila před pár měsíci) o pár centimetrů hlubší a objemem rovných 500 litrů snad nikoho neurazí. Víko je pochopitelně elektricky ovládané a dobře poslouží i kolejničky v podlaze, připravené na přepážku nebo záchytná oka.
Interiér jako takový je samozřejmě velmi pěkně zpracován a já osobně jsem velký fanda tmavě hnědé kůže, kterou jsou čalouněna sportovní sedadla a výplně dveří. Drobný plusový bod si X4 přičítá i za displej infotainmentu iDrive, který je ještě postaru hezky zakomponovaný do palubní desky, místo aby z ní trčel, jako je tomu u novějších modelů. Samotnému iDrive potom samozřejmě není co vytknout, stejně jako budíkům, kombinujícím klasické analogové ručičky s displejem ve spodní části.
Jako řidič usedám do zmiňovaných sportovních sedadel s tradičně špičkovou tuhostí i tvarováním. Boční vedení objímá postavu tak akorát a opět musím pochválit i výsuvnou stehenní opěrku. V rámci interiéru se sedí spíše ve vyšší pozici a uměl bych si představit i nižší posez, na druhou stranu právě vysokou řidičskou pozici majitelé SUV očekávají kvůli lepšímu rozhledu. Toho se jim u X4 dostane dost, ovšem skrze zkosené zadní okno je výhled přece jenom o něco horší. Zadní sedadla dostačují i dospělákům a při svých 184 centimetrech jsem se sám za sebe posadil pohodlně.
Jak napovídá už název vozu, pod kapotou se ukrývá naftový řadový šestiválec, disponující objemem tří litrů. Motor nabídne 258 koní výkonu a mohutných 560 Nm točivého momentu, dostupných od 1500 otáček za minutu. Síla je na všechna kola přenášena skrze osmistupňovou automatickou převodovku. Mám-li to shrnout jedním slovem, pohonné ústrojí je famózní. Celkový charakter se k dané kategorii vozů hodí naprosto perfektně a po prvních několika kilometrech máte jasno v tom, že žádný výkonnější pohon nebude do X4 potřeba.
Šestiválec v přídi jen poklidně přede, bez zaváhání snáší otáčky kolem tisíce za minutu a přijde-li potřeba, umí mohutně a nenuceně zabrat ještě před dosažením 1500 otáček. Síla mu navíc nechybí. Skrz celé spektrum otáčkoměru agregát nepoleví v tahu a X4 vystřelí z nuly na sto za velmi pěkných 5.8 sekundy. Nějaké to předjetí na okresce mu tedy určitě nedělá problém.
Stejně jako motor, funguje naprosto špičkově i převodovka. Ve městě a za běžných okolností se auto hladce rozjíždí a měkce řadí, ale když přijde potřeba, umí se převodovka v mžiku přeorientovat, okamžitě podřadit a bleskurychle sekat další a další rychlosti, jak dávám povely pádlem pod volantem. Motoru s převodovkou zkrátka není co vytýkat a dokonce i spotřeba, držící se i po městě do devíti litrů na sto kilometrů, je na daný výkon naprosto perfektní.
Podvozek se pochopitelně nenechá motorem zahanbit a X4 důstojně vyfiltruje tradiční české nerovnosti silnic. Plavný komfort od ní sice nelze čekat a typická sportovní tuhost bavoráků je přítomna i zde, ale s výjimkou větších nerovností se podvozek jen tak ničeho nezalekne, což platí i pro odhlučnění. Úplně nejlépe je však podvozku na kusu kvalitního asfaltu, kde umí předvést nejen tichou a jistou jízdu, ale dokonce i solidní vlastnosti v zatáčkách. V rámci kategorie totiž X4 zatáčí nadmíru dobře a stačí jen trochu chtít, aby se z ní stalo poměrně rychlé auto. Vše ovšem probíhá nenuceným a nekomunikativním způsobem, takže příliš řidičských zážitků kupé-SUV neposkytne.
U X4 zkrátka můžete nadávat na její trochu podivné tvary a ušťepačně poznamenávat, že je to X6 vypraná na šedesát, ale faktem zůstává, že se jedná o vůz prémiového segmentu s prémiovými vlastnostmi. Jakmile se do X4 zavřete a nekoukáte na ní zvenku, dělá vám nadále společnost už jen naprosto špičkový motor s výbornou převodovkou, pěkný interiér a solidně fungující podvozek. Takže ano, přestože to není bavorák právě nejkrásnějšího vzezření, a přestože mnoho skalních fanoušků nepřenese přes srdce už jen samotnou jeho existenci, pořád je X4 bavorák se všemi jeho kvalitami.
Cena X4 začíná na částce 1 311 700 korun, ovšem ta je stanovena pro verzi se základním benzínovým čtyřválcem xDrive20i. Naftový šestiválec vychází na 1 560 000 v základu a sotva se v konfigurátoru zaklikne pár položek, vyletí suma o dalších přibližně 300 tisíc.
Plusy:
- silný motor
- výborná převodovka
- jízdní vlastnosti na dobré silnici
- rychlý infotainment iDrive
Mínusy:
- diskutabilní vnější vzhled
- vysoká pozice za volantem
Motor: | |
Typ motoru: | přeplňovaný, vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 190 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 560 / 1500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 234 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.1 / 8.2 / 8.7 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavazadlový prostor (l): | 500 |
Objem nádrže (l): | 67 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1825 |
Délka (mm): | 4671 |