Test: KIA Optima GT
Současná Optima se nemá v rámci svého segmentu rozhodně za co stydět. Je hezká, pohodlná, prostorná, dobře naladěná, ale se standardním dieselem 1.7 CRDi pod kapotou také poněkud nemastná a neslaná. Situaci by mohla značně vylepšit vrcholná verze GT, disponující benzínovým dvoulitrem s turbem.
Jakkoliv se tomuto výrazu snažím při hodnocení vzhledu aut vyhýbat, musím udělat výjimku a říci, že Optima GT, zejména potom v hluboce černé metalíze, je vysloveně sexy autem. Ladné křivky sedanu perfektně sedí k přednímu nárazníku s velkými průduchy nebo k zadnímu difuzoru s dvojicí fešných výfukových koncovek. Sám jsem se mnohdy až divil tomu, jak velké reakce okolí Optima GT vyvolává. Zdvižený palec jsem dostal dokonce i o řidiče jednoho nejmenovaného německého sedanu prémiové značky. A to je věc, která se řidiči korejského vozu nestává zrovna často.
Nadčasová elegance s nádechem sportovnosti se odehrává také v interiéru, jenž je ve velkém oděn do krásné vínové kůže. Zpracování je vesměs velmi kvalitní, sedadla mají výborné boční vedení a vzhledem ke sportovním ambicím nelze přejít ani fakt, že se v Optimě opravdu sedí jako ve sporťáku. Elektricky ovládané sedadlo lze spustit nízko a volant přitáhnout blízko hrudi.
Přitom si zadní pasažéři dopřejí opravdu hodně bohatou porci prostoru a stydět se nemusí ani kufr. Ten je sice – jak už to u sedanů bývá – trochu neprakticky hluboký, ale 510 litrů znamená hodně převezených zavazadel. Ve výsledku jedinou výtku na interiér a výbavu musím směřovat k navigaci. Její ovládání je sice příjemně přehledné a intuitivní, ale zároveň dost pomalé a na systém je potřeba občas chvíli počkat.
Vpravo pod volantem na mě vyzývavě bliká startovací tlačítko s rudým popiskem a jeho stiskem přivádím k životu výkonný čtyřválec pod kapotou. Motor má nadmíru důstojných 245 koní výkonu a svých 353 Nm točivého momentu přenáší na přední kola skrze šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.
Kultivovanost celého pohonného ústrojí je naprosto příkladná. Motor pod kapotou jen tiše přede, Optima se díky měniči rozjíždí sametově hladce a ve většině případů řadí inteligentně a bez sebemenšího náznaku cuknutí. Každé i mírné polechtání plynu navíc doprovází zvuková kulisa, která jako kdyby náležela k výrazně většímu šestiválci nebo osmiválci a která parádně sedí k celkovému charakteru auta. Bohužel se však nejedná o přirozený projev, nýbrž o dunění z reproduktorů, jehož hlasitost klesá či stoupá s jízdními módy Eco, Normal a Sport. Právě zvukový systém mě vlastně zanechává dost v rozpacích. Na jednu stranu mu nemohu odpustit, že se jedná o „šidítko“ a zvuk je vlastně falešný, na druhou stranu ale musím ocenit jeho odladění a fakt, že příjemné hřmotné dunění k velkému sedanu perfektně pasuje.
Jízda po městě je s Optimou GT jedna radost. Motor si spokojeně bublá z reproduktorů a i první třetina otáčkoměru mu bohatě stačí k tomu, aby předvedl příjemně silný zátah či svižný odjezd ze světel. Zavěšení přitom velmi kvalitně žehlí drobné nerovnosti a to i navzdory velkým osmnáctipalcovým kolům, náležícím ke GT verzi. Tu a tam se od nízkých pneumatik ozve rána z většího výmolu a na delších nerovnostech se auto celé trochu zhoupne, ale celkově lze považovat podvozek za solidně komfortní.
Sotva však končí město a začíná volná silnice, mohu konečně vyzkoušet, co v nejsilnější Optimě vlastně vězí. Okolo 3500 otáček za minutu motor pořádně nabírá dech a vůz razantně vyletí vpřed. Lineární zátah trvající do šesti tisíc otáček sice postrádá výraznější výkonovou špičku, ale i bez ní jede Optima víc než dostatečně. Stovku zdolá GT za 7.4 sekundy a jakmile je potřeba rychle předjet, lze tento úkon zvládnout i v dálničních rychlostech.
Už standardní Optima umí až překvapivě dobře zatáčet, jenže verze GT je tady opět napřed a má v rukávu zlepšovák v podobě adaptivních tlumičů. Režim sport tedy znamená tužší podvozek lépe kopírující silnici, menší náklony do zatáček a lepší držení stopy. Že by se ovšem z Optimy z ničeho nic stal řízný sporťák, to se tvrdit nedá. Řízení je typicky nekomunikativní a rychlé jízdě není nakloněna ani převodovka, která neumí jednotlivé rychlosti střídat dostatečně rychle. Zejména v utaženějších zatáčkách potom Optima občas zběsile protáčí vnitřní přední kolo a je znát, že by se vzhledem k výkonu hodil samosvorný diferenciál. I přes tyto drobné neduhy se ale se silnou Optimou lze docela dobře svézt a pobavit. Koneckonců přerod na čistokrevný sporťák stejně nikdo ani neočekával.
Nejvýkonnější specifikace manažerského sedanu tedy ve výsledku působí jako výborný univerzál. Exteriér i interiér s prémiovým nádechem doplňuje výkonný motor s dobře sladěnou převodovkou a perfektně nastavený podvozek, který poslouží ve městě a nevylučuje sportovní svezení. A v neposlední řadě je tu onen sice umělý, ale přece tolik podmanivý zvuk. Snad jen ta spotřeba mohla být o kus nižší. Ve městě je problém dostat se pod 12 litrů na sto a ani při delší cestě nepadá apetit pod 9.
Cenově vychází vrcholná verze GT na 969 980 korun a za tuto sumu je obsaženo již naprosto vše kromě laku (18 000) a příplatkových sedadel (10 000).
Plusy: | Motor: | |
výkonný motor | Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
převodovka při klidné jízdě | Válce / ventily: | 4 / 4 |
univerzální naladění podvozku | Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
naladění zvukového modulu | Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 180 / 6000 |
pozice za volantem | Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 353 / 1350 |
Mínusy: | Provozní vlastnosti: | |
spotřeba | Maximální rychlost (km/h): | 240 |
pomalejší navigace | Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 12.0 / 8.5 / 10.5 | |
Rozměry a hmotnosti: | ||
Zavazadlový prostor (l): | 510 | |
Objem nádrže (l): | 70 | |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1580 | |
Délka (mm): | 4855 |