Test: Peugeot 5008 2.0 HDI

Snimek 097Rodina velkoprostorových Peugeotů, ze které jsme pro vás již otestovali modely 2008 a 3008, je uzavřena ještě plnohodnotným MPV 5008. Jak se nám líbilo toto opravdu velké MPV s důrazem na praktičnost a s možností převézt až sedm osob bez větších problémů?

Velká šedá karoserie s velkým podílem prosklených ploch, jako by sama o sobě vyzařovala rodinnou atmosféru do všech stran. Již při prvním ohledání je jasné, že tady se na vnější design nehrálo. Zde bylo primárním cílem poskytnout co největší prostor uvnitř a vnějšek jen doladit vstříc tomuto úkolu. Zadek s poměrně minimalistickými světly tvoří v zásadě jen obří víko zavazadlového prostoru, doplněné nízkým nárazníkem pro lepší manipulaci s nákladem. Přední část dostala světlomety zasahující hluboko do předních blatníků a nízkou mříž chladiče, hlásící 5008 k nejaktuálnějšímu designovému stylu značky. Samozřejmostí je snaha o co nejkratší přední převis a příď celkově, aby se proplétání městským provozem stalo co nejsnazším.Snimek 040

Pln zvědavosti, kterak se praktické prvky karoserie projevily na interiéru, se hrnu dovnitř vozu. Paradoxně mě nečeká obří provzdušněný prostor, jak jsem očekával, ale příjemně útulný interiér pro pětici cestujících. Vzadu jsou pro MPV poněkud tradičně tři samostatná sedadla, která jsou také samostatně posuvná. Na hlavu je místa přehršel, na nohy v základním postavení taky. Malinko neprakticky působí dvojice stolečků, uchycená na opěradlech předních sedadel, jejichž panty jsou přesně na úrovni kolen zadního pasažéra. Nejen, že si je tedy člověk skládá přímo na klín, ale dlouhány umí pěkně tlačit spodní hranou.

Jak již bylo řečeno v úvodu, konfigurace 5008 nabízí až sedm plnohodnotných míst k sezení. Tato výhoda se samozřejmě podepsala na prostoru v kufru, ale naštěstí ne příliš protože pod pátými dveřmi i tak nalezneme minimálně 579 litrů zavazadlového prostoru, po odsunutí druhé řady sedadel až 678 litrů. Poslední dvě sedadla se vyklápí ze dna zavazadelníku a nástup je řešen sklopením a odsunutím sedadla před ním. Nasoukat se na šesté a sedmé místo je sice poněkud akrobatická disciplína, nicméně jakmile se pasažér jednou usadí, nebude strádat. Velmi milé zjištění bylo, že svých 185 cm posadím ve voze celkem třikrát za sebe. Po nastavení předního sedadla do stále pohodlné pozice, jsem si jen s mírně otlačenými koleny sedl do druhé řady, a následně se poměrně bez problémů usadil i na poslední místa ve voze. Tomu říkám úctyhodný výkon.

Snimek 068Příjemné překvapení je i sezení za volantem. Místo řidiče a spolujezdce odděluje rozměrný a do výšky vystouplý středový tunel, ze kterého kouká poměrně dlouhá páka voliče převodovky. Přímo před ní našel své místo i panel klimatizace, který je tím pádem příjemně po ruce a těsně nad ním i ovládání infotaiment systému, jehož displej vyjíždí z prostřední části palubní desky. Celé rozhraní je příjemně jednoduché a veškeré funkce včetně navigace i dostatečně rychlé. Ovládání výhradně skrz malý panel se může zprvu zdát trochu krkolomné, ale po krátkém seznámení jsem již přesně věděl co a jak. Chválím i pozici samotného displeje, díky níž jsem takřka nemusel spouštět zrak z vozovky. V případě, že by do displeje zasvítilo slunce skrz vysoké čelní okno, je možné jej naklopit tlačítky umístěnými po jeho boku.

Kvůli zmíněnému zraku na vozovce dostal 5008 i unikátně řešený head-up displej, který místo na čelní okno, promítá informace na malý štítek vyjíždějící z palubní desky před řidičem. Výborné řešení není bohužel využito naplno a i když by se na dostatečně velký štítek vešly i pokyny navigace, informace jsou omezeny na rychlost a případně na nastavení tempomatu.

Celkově jsou přední místa v 5008 výborná. Pohodlná kožená křesla jsou vybavena každé svojí loketní opěrkou a příjemným detailem v podobě nastavitelné opěrky hlavy. Posez je samozřejmě o kousek vyšší než u klasických osobáků, ale nejedná se o záchodové sezení a netrpí na nedostatečnou vzdálenost mezi volantem a pedály. Kromě multimediálního displeje a výsuvného head-up štítku má před sebou řidič k dispozici ještě dvojici klasických budíků, umístěných ve velkých tubusech a doplněných monochromatickým displejem, zastávajícím funkci palubního počítače.Snimek 083

Vlevo situovaný otáčkoměr je cejchovaný jen do šesti tisíc, přičemž červená stupnice začíná již na pěti. Tato skutečnost jednoznačně napovídá, že pod krátkou kapotou námi testovaného Peugeotu buší dieselový agregát. Konkrétně se jedná o dvoulitr HDI v nejsilnější variantě, a tím pádem přenášející na přední kola plných 163 koňských sil. O přesun výkonu se stará klasická šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem. Tato kombinace se pro velké MPV jeví jako vynikající. Automat se rozjíždí a řadí naprosto hladce, přičemž eliminuje poměrně neotesaný průběh výkonu, který motor nabízí.

Průjezdy městem se tak s 5008 stávají hračkou a v cestě komfortu bude stát jen relativně tuhý podvozek, který by sice mohl být v městské zástavbě měkčí, ale na druhou stranu nabízí výbornou stabilitu mimo něj. Na dálnici se 5008 chová ukázněně a stabilně, a mimo ni dokonce nabízí možnost ostřejších průjezdů zatáčkami. Zde je tužší podvozek naopak velkou výhodou a vůz drží dobře stopu. Je však potřeba mít stále na paměti, že motor v přední části se řadí mezi cvalíky a při přehnané agilnosti rád strhává předek vozu k nedotáčivosti. Vždyť také volba tohoto motoru a automatické převodovky zvyšuje hmotnost vozu o více než 100 kg oproti ostatním motorizacím.

Snimek 059I přesto, že hydrodynamický měnič převodovky rád ubírá výkon, a provozní hmotnost se sedmi místy tvoří poměrně mamutích 1821 kg, nabízí dvoulitr dostatek výkonu k dálničnímu cestování. Motor je i v rychlostech nad 100 km\h schopen slušně zabrat a dodává solidní dynamiku. Převodovka při prošlápnutí plynu až na podlahu ráda podrží otáčky až k červenému poli, kde už ale diesel není ve své kůži a mnohem více mu svědčí nižší spektrum. Při rychlejším předjíždění je tak lepší zvolit možnost ručního řazení pákou voliče, na kterou převodovka reaguje sice s prodlevou, ale i tak dovolí držet otáčky v optimu. Při městské jízdě bych zase naopak vytkl až zbytečně nízké otáčky, do kterých převodovka přeřazuje, a na které motor reaguje zvýšenou hlučností a místy i vibracemi přenášenými do interiéru. Za všech ostatních okolností je motor velmi klidný a dobře odhlučněný.

Za svou práci si motor, s přihlédnutím k automatické převodovce, nemá ve zvyku říkat o mnoho paliva. Celý testovací týden jsme ve výsledku absolvovali za spotřebu 7.8 litrů, které bylo dosaženo převážně městským provozem. Mimo zástavbu není problém dostat se na hodnoty výrazně nižší a to sice pod sedm litrů. Dálnici sice 5008 zdolává se zmiňovanou lehkostí, ale za cenu vyšších otáček. Při tachometrových 130 se otáčky pohybují okolo 2500 za minutu a výsledkem je spotřeba kolem 7.5 litru.Snimek 103

5008 bych bez rozmýšlení pasoval do role luxusního rodinného expresu. Pět plnohodnotných míst, z nichž přední dvě jsou umocněna pohodlnými křesly, lze doplnit buď dalšími dvěma místy a odvézt sedm lidí, nebo prostě jen využít služeb solidně velkého kufru. Silný diesel s automatem propůjčuje i přes vysokou hmotnost velmi nadstandardní dynamiku, za kterou však nevyžaduje nijak nadstandardní přísun paliva. Tužší podvozek může být při městské jízdě trochu otravný, ale vzhledem k zaměření vozu mimo město se jedná spíše o faktor, zvyšující jízdní stabilitu a umožňující i svižnější cestování. Peugeot navíc za model 5008 požaduje velmi rozumnou cenu. Námi testovaný vůz v nejvyšší výbavě Allure, vybavený automatem a nejsilnějším motorem, vyjde bez příplatků na současnou akční cenu 575 tisíc korun. K tomu je potřeba připočíst několik příplatků a celkově se dostáváme na cenu 728 900 Kč za skvěle vybavený vůz, který odveze celou rodinu i s nákladem.

Celkové hodnocení:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Motor:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Převodovka:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Podvozek:5 out of 8 stars (5,0 / 8)
Praktičnost:7 out of 8 stars (7,0 / 8)

Plusy: Motor:
Výkonný motor s automatem Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Tužší podvozek mimo město Válce / ventily: 4 / 4
Sedm opravdu použitelných míst Zdvihový objem (ccm): 1997
Velký kufr Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120/3750
Cena Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340/2000
Mínusy: Provozní vlastnosti:
Do města tvrdý podvozek Maximální rychlost (km/h): 190
Občasné podtáčení motoru převodovkou Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.5
Přístup na třetí řadu sedadel Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.0 / 7.3 / 7.8
Umístění stolečků pro zadní pasažéry
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 579-678
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hmotnost (kg): 1821
Délka (mm): 4529

You may also like...