Právě testujeme: Citroen C5
Testování Citroenu C5 má pro mě drobně hořkosladkou příchuť. Musím se přiznat, že mám tohle auto v mnoha ohledech rád, nicméně uvědomuji si, že se jedná o poslední vůz svého druhu. C5 je totiž v současné nabídce Citroenu posledním modelem, který nabízí legendární hydropneumatický podvozek.
A jak jsme se dozvěděli již dříve, nebude dlouho trvat, a tento unikátní systém, který je u Citroenu zažitý již dekády, se stane minulostí. Sotva sjede z výrobní linky poslední C5 (a vzhledem k jejímu stáří je to otázka roku či dvou) skončí zároveň i výroba Hydractivů. Právě proto jsem hrozně rád, že jsem dostal možnost vyzkoušet benefity ojedinělého podvozku ještě jednou, dost možná již naposled.
Takže jak se s C5, která má místo pružin „koule“ jezdí? Stačí pár desítek metrů a jste z řidiče náhle lodivodem. V pohodlné sedačce kroutíte volantem s nevídaným, pevným středem a vedete pohupující se sedan krajinou, která může být v jakémkoliv stavu. Drtivou většinu nerovností C5 skutečně přepluje, o ostrých příčných prazích uslyšíte, ovšem v interiéru je ucítíte jen jako drobně prudší zhoupnutí. Vynechám-li adaptivní odpružení modelů od prémiových značek, jen horko těžko bude C5 hledat v oblasti komfortu konkurenci.
K plavné jízdě potom perfektně sedí i charakter pohonného ústrojí. Naftový motor s klasickým automatem jsou kultivovanými společníky, nebýt jedné drobné výtky, která směřuje k převodovce. Naprostou většinu času je vše v pořádku, ovšem tu a tam se při zpomalování projeví až přílišná tendence převodovky zamykat hydrodynamický měnič. Zejména při drobně razantnějším zpomalování se tak stává, že je motor podtočen a citelně zacuká s celým autem, než se převodka odemkne. Je to jako kdybyste dojížděli na světla s manuální převodovkou a dlouho váhali, než sešlápnete spojku.
Jsem zvědav, jak se Citroenu podaří nová náhrada namísto Hydractive, ale tuším, že to zapadne mezi ostatní adaptivní tlumiče, ale snad mě (nejen) překvapí.
Taky bych byl moc rád, kdyby byl Citroen stejně plavný, jako nyní. Bohužel už z principu je docela dobře jasné, že se to nemůže povést. Klasickému mechanickému podvozku totiž nelze vtisknout vlastnosti toho hydropneumatického bez toho, aby si to vybralo tvrdou dań na jízdních vlastnostech.