Test: Nissan Pulsar 1.2 DIG-T

IMG_6298Přijde-li vám Note příliš krabicoidní, a nechcete-li sáhnout po crossoverech Juke nebo Qashqai, připravil si Nissan poměrně zásadní novinku. Hatchback Pulsar míří do segmentu nižší střední třídy, kde se hodlá utkat se stálicemi jako Golf nebo Civic. Nissan za tímto účelem sáhnul po názvu, který u našinců asi příliš vzpomínek nenavodí. Pulsar je tu sice nezažitý, zato Almeru znají určitě všichni. Právě nám známá Almera byla svého času na některých trzích prodávaná jako Pulsar a také je to nejbližší předchůdce modelu, jehož vlastnosti se chystám shrnout.

Tmavě modrá elegantní karoserie sice žádný velký poprask nevyvolá, ale jako celek působí hezky. Přední části bez diskuze dominuje rozměrné „véčko“ se znakem Nissanu a také světlomety, ctící aktuální designový směr značky. Už první pohled z boku napovídá, že stejně jako zmiňovaný Note, myslí to i Pulsar s místem uvnitř vážně. Převisy jsou minimální a střecha se směrem k zadním partiím snižuje jen minimálně.

P1020335Pohled na výklopnou záď sice evokuje nepříliš rozměrný vstup do kufru, nicméně není to nijak hrozné, a to co Pulsar ztrácí vysokou hranou zadního nárazníku, briskně dohání samotným prostorem, který činí 385 litrů. Při sklopení zadních sedadel vzniká prostor 1395 litrů, bohužel je však třeba smířit se se schodem, který mezi podlahou kufru a opěradly sedadel vzniká. Místa na náklad je tedy dostatek a navzdory rozměrům je ho překvapivě mnoho i pro samotné pasažéry. Boj o pozici předního pasažéra je u Pulsaru bezpředmětný, neboť i na zadní lavici je místa na nohy skutečně přehršel. Se svými 185 centimetry jsem se po nastavení sedadla řidiče „sám za sebe“ bez sebemenších problémů posadil a prostor ještě přebýval. O nic hůř jsem na tom nebyl ani v oblasti hlavy. Zde se projevila výhoda v podobě zmíněné střechy s nízkým sklonem.

V přední části nalezne řidič uvolněnou pozici za volantem, doplněnou však relativně měkkým sedadlem, které bude pohodlné zejména na kratší cesty. Přes volant se nabízí pohled na jednoduché tubusové budíky, doplněné velkým barevným displejem palubního počítače, skýtajícím solidní množství informací. Druhý, ještě větší displej, je umístěn v prostřední části palubní desky a obsahuje logicky uspořádaný systém s navigací, rádiem a dalšími klasickými prvky. U něj oceňuji slušnou rychlost a odezvu, nemohu však nevypíchnout i poněkud zastaralou grafiku, známou ze starších modelů. Co do ergonomie ovládacích prvků obecně, lze Pulsaru vytknout snad jen nemožnost přepínat předvolené stanice z volantu. Přepínačem na volantu se pouze vyhledává, a aby posádka naladila své favority, musí se strefovat do malých dotykových tlačítek na obrazovce.

P1020353Jako celek působí interiér Pulsaru kvalitně a ani materiálům není povětšinou moc co vytýkat. Přesto je však design v některých ohledech možná trochu fádní a leckdy nevyrovnaný. Moderně působící středovou konzoli s černým lesklým rámečkem, doplňují v její vrchní části obyčejné a nehezké výdechy klimatizace. Ačkoliv by se takových drobností našlo povícero, nic rozhodně nepůsobí levně nebo nekvalitně a po celou dobu testu jsem nezaznamenával z útrob interiéru žádné pazvuky.

Pod kapotou se nachází turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.2 litru, jehož původ však neleží v laboratořích Nissanu, nýbrž u kamarádů z francouzského Renaultu. Pokud vám motor o objemu 1197 ccm a výkonu 115 koní přijde povědomý, nejste na omylu. Přesně stejný agregát, jen označený TCe, se objevil například ve zde testovaném Renaultu Megane Coupe.

P1020328Nissan udělal v zásadě správný krok tím, že motor převzal se všemi jeho dobrými vlastnostmi, výrazně převažujícími nad zápory. I tady se tak od prvního nastartování dočkávám naprosto neslyšného chodu, kdy o sobě motor nedá do interiéru vědět ani vibracemi. Zejména kultivovaný projev je hlavní doménou pohonné jednotky, a to i při jízdě, která spíš než zdrcující rychlostí bude vynikat hlavně klidným podáním výkonu a lineárním průběhem točivého momentu. Turbo nastupuje okolo dvou tisíc otáček a kopanec bychom čekali marně, neboť navýšení plnícího tlaku by se dalo popsat spíše jako klidný přechod z letargie nízkých otáček do solidního zátahu.

Ačkoliv motor rozhodně nejede špatně, a například předjíždění na okresce není větším problémem, poněkud zamrzí absence výraznější výkonové špičky, ke které by snažení motoru směřovalo. Po zmíněném fouknutí turba ve dvou tisících, funguje motor sice slušně, ale bez výraznější gradace výkonu. Všech 115 koní je na předních kolech ve 4500 otáčkách a od nějakých pěti již nemá smysl dál agregát trápit, neboť již nic nového nepředvede. Motoru sekunduje šestistupňová převodovka s příjemně lehkým a přesným řazením, chodícím ve středně dlouhých drahách.

P1020347Zapadání jednotlivých rychlostí funguje výborně, je však tu a tam doprovázeno výraznějším zvukem z kulisy, který by se ani nezdál tak výrazný, kdyby v Pulsaru nebyl za jízdy takový klid a ticho. Nejen díky nezištně pracujícímu motoru, ale také díky velmi kvalitně odhlučněnému podvozku, je posádka Pulsaru vzhledem k jeho třídě a ceně až nadmíru dobře odizolována od vnějších vlivů. Většího rázu ze strany podvozku se dočkávám teprve při přejetí velkých nerovností, kdy se projeví deficit jednoduché zadní nápravy, která si s výraznými příčnými překážkami příliš nerozumí. Zde se dá mluvit o oběti položené nejen za cenu, ale také za hluboký kufr, který by se sofistikovanější nápravou zkrátka nebyl možný.

Celkové naladění podvozku je spíše do měkka a už při prvních metrech jízdy se divím, jak moc je japonský hatchback nižší střední třídy, který je tedy mimochodem vyroben ve španělské Barceloně, pohodlný. Městský provoz a středně rozbité okresky zvládá Pulsar hravě a problém mu nedělá ani doména matičky Prahy v podobě kočičích hlav. Daň za pohodlí se projeví až při pokusech o rychlejší průjezdy, kdy Pulsar působí sice nezákeřně, ale přesto trochu houpavěji. Na mořskou nemoc to však rozhodně není a strach nemusí mít řidič ani z toho, že Pulsar vycestuje ze zatáčky ven po předku. Na výrazně nedotáčivý charakter je motor v přední části přece jenom příliš lehký.

Vrátím se ještě jednou k hlubokému zavazadelníku a zadnímu zavěšení. Zatímco zavěšení je dáno hlavně cenou, malá palivová nádrž už na cenu ukecat nepůjde. Pulsar prostě disponuje bandaskou pouze na 46 litrů drahocenné tekutiny, ale s klidem je možno prohlásit, že to vlastně ani moc nevadí. Motor si totiž kromě přijatelného výkonu a vynikající kultivovanosti, připisuje do kladů ještě vysokou úroveň úspornosti. Naprostou většinu času zvládá Pulsar jezdit v hodnotách do sedmi litrů a nezaskočí jej ani město, kde tuto hranici jen zřídkakdy překoná. Teprve když mu šlápnete na krk, je třeba se připravit na hodnoty od osmi litrů dál, nicméně takové používání není nic, na co by byl agregát stavěn. Řidičovu snahu může v městském provozu podpořit i systém stop/start, který žíznivost ještě o pár decilitrů sníží.

P1020376Ve výsledku musím uznat, že mě Pulsar mile překvapil. Slušně vypadající, uvnitř nadmíru prostorný a velmi pohodlný hatchback je něco, co v aktuální nabídce Nissanu citelně scházelo. Motor 1.2 DIG-T bych volil jako zcela ideální pro klidnou jízdu do města a na kratší trasy, kde bude sklízet pochvaly zejména za tichý a klidný chod. Vůbec špatná potom není ani cena, která činí v úplném základu s tímto motorem 329 900 korun. Testovaný kus bychom však hledali na opačném konci výbavového spektra a to sice v úrovni Tekna. U té je standardně k dispozici mimo jiné i bezpečnostní systém Safety Shield, obsahující sadu bezpečnostních asistentů a také sadu kamer, umožňující náhled na vůz „z ptačí perspektivy“. To vše za stále velmi příjemných 465 000 korun.

Celkové hodnocení:6.5 out of 8 stars (6,5 / 8)
Motor:6.5 out of 8 stars (6,5 / 8)
Převodovka:6 out of 8 stars (6,0 / 8)
Podvozek:5.5 out of 8 stars (5,5 / 8)
Praktičnost:7 out of 8 stars (7,0 / 8)

Plusy: Motor:
pohodlně naladěný podvozek Typ motoru: přeplňovaný zážehový
kultivovanost motoru Válce / ventily: 4 / 4
spotřeba Zdvihový objem (ccm): 1197
místo na zadních sedadlech Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2000
Mínusy:
zastaralý systém s navigací Provozní vlastnosti:
chybějící výkonová špička motoru Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.0 / 6.2 / 6.6
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l): 385
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hmotnost (kg): 1304
Délka (mm): 4387

You may also like...